081118-ford-mustang-2010

Nya Ford Mustang officiell

I dag presenterar Ford nya Mustang. Det sker på bilsalongen i Los Angeles. Jänkarna lovar att den nya uppgraderade ”Mussen” bygger vidare på modellens kraftfulla arv samtidigt som den bjuder på aggressivare och moderna exteriör, interiör i världsklass och ny teknik.

Nya uppgraderade Ford Mustang kommer till bilhandlarna i USA till våren som årsmodell 2010. Det är alltså inte en helt ny Mustang vi får se, utan en facelift eftersom det endast är tre år sedan bilen presenterades. En Mustang-generation lever i normala fall i tio år, bortsett från andra generationen på 1970-talet som endast fick drygt fyra år på nacken.

Exteriört berättar Ford att de strippat bilen på alla onödiga attribut för att få utseendet så slimmat och muskulöst som möjligt. Till exempel har bakvingen gjorts nättare medan huven och skärmarna/hjulhusen har blivit mer kraftfullt skulpturerade. En annan liten detalj i jakten på slimmat utseende är att antennen har kortats ned samtidigt som den har flyttats till höger bakskärm. Tidigare en lång variant på höger framskärm.

I fronten kan man lätt särskilja Mustang årsmodell 2010 från 2009 genom grillen som har breddats och fått ett uppkäftigare utseende med sina bredare flanker. Huvudstrålkastarna har bantats en aning och integrerat med dessa hittar man numera blinkersen – på insidan på de bilarna med dubbla strålkastare (V8) och på utsidan på de med enkla (V6). Tidigare satt blinkersen i stötfångaren, som nu har betydligt mer rena linjer än tidigare. Kvar är de orange positionsljusen. Under stötfångaren har frontspoilern breddats och sänkts närmare baken Tillsammans med splittersen utlovas bättre aerodynamik än tidigare.

Tittar man på bilen från sidan är det svårt att se skillnader jämfört med tidigare, men förutom de tidigare nämnda hjulhusen, där skärmarna numera ansluter till karossen med en mjuk övergång, så lovar Ford att den klassiska ”hockeyklubban” nu är mer accentuerad, precis som midjevecket. Styrs blicken mot bilens ända möts man av nya former. I stället för de vanliga raka horisontella linjerna är stötfångaren mer graciös på något vis. Detta gäller även bakljusen som är högre mot mitten än utsidan jämfört med de nästan rektangulära tidigare.

Bakljusen har försetts med LED-ljus i de tre röda och två vita kamrarna, allt för att skapa ett karaktäristiskt utseende, både när ljusen är tända och släckta.

Ändpiporna har dessutom blivit större, en halv tum för respektive motor – tre tum för V6:an och tre och en halv för V8:an.

– Från front till akter är 2010 års Mustang en modern tolkning av den klassiska Mustang-looken. Proportionerna är tidlösa och magnifika. Den är den tajtaste och mest premiumbetonade kapplöpningshäst vi någonsin har gjort, berättar chefsdesigner Doug Gaffka.

Interiört berättar Ford att de har satsat mycket på kvalitet och upplevd känsla. Detta ska ha uppnåtts genom nya material och ny design. Instrumentbräda och mittkonsol utgörs nu av ett enda sammanhängande stycke. Radio- och luftkonditioneringsbiten ser mer modernt och premium ut, ja rent av mindre plastigt än tidigare enligt vad man ser på bilderna. Precis som vanligt finns det 125 instrumentbelysningsfärger att välja mellan.

Stolarna har fått mjukare stoppning och skinnet ska vara bättre sammansatt.

Under huven är det en V6 på fyra liter eller en V8 på 4,6 liter som gäller. Den förstnämnda lämnar 210 hästkrafter och 325 newtonmeter medan sistnämnda levererar 315 hästkrafter (elva fler än tidigare) och 440 newtonmeter. Rödmarkeringen på V8:ans varvräknare börjar nu på 6 500 r/min i stället för 6 250 som tidigare. Motorerna kan kopplas till antingen en femväxlad manuell låda eller en femstegad automat.

Samtidigt som motorerna blivit kraftfullare har Ford lyckats kapa förbrukningssiffrorna en aning. Och det härliga mullret från ändpiporna utlovas nu vara ännu mysigare än tidigare.

Nytt för Mustang årsmodell 2010 är AdvanceTrac som är standard tillsammans med antisladd och låsningsfria bromsar (jo, Ford poängterar faktiskt det sistnämnda). AdvanceTrac-systemet är egentligen inget annat än ett ESP-system vilket kan stängas av på V6-modellerna medan man i V8:an kan ha det på, stängas av eller försättas i ett sportläge för busigare körning.

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!