Foto: Ford

Nya Ford Ranger officiell

Europas mest sålda pickup – Ford Ranger – presenteras nu i helt nytt utförande. Nästa år börjar den rulla ut på vissa marknader, men till Europa kommer nya Ranger först 2023.

Toyota Hilux, Nissan Navara och Mitsubishi L200 får se upp, för tuffaste konkurrenten – försäljningsmässigt sett – ska inom kort nå (grus)vägarna i helt ny stil. En ny generation Ford Ranger är nämligen presenterad.
Nya generationen bjuder inte enbart på ett yttre som till viss del för tankarna till storebror F-150, den bjuder även på ny teknik av olika slag. Exempel på sådan teknik är infotainmentsystemet Sync 4 med 10,1- alternativt 12-tumsskärm, OTA-uppdateringar (trådlös överföring av ny mjukvara), strålkastare med LED matrix-teknik, förarassisterande system och mycket annat.

Chassit till nya Ranger är fem centimeter längre än föregångarens chassi, det är dessutom fem centimeter bredare och ger därmed modellen större spårvidd än tidigare. Detta gynnar flakets storlek som sägs rymma en lastpall av full storlek.
Axelavståndet är även det utökat genom att främre hjulaxeln har flyttats fram med fem centimeter, vilket ger bättre utrymmen i dubbelhytten, framför allt för passagerarna i baksätet. Längre axelavstånd ska även höja komforten och tillsammans med att de bakre fjäderbenen har flyttats ut utanför chassiramen ska även terrängegenskaperna ha förbättrats.

1 av 3 Foto: Ford
2 av 3 Foto: Ford
3 av 3 Foto: Ford

Två fyrhjulsdriftssystem ska erbjudas till nya Ranger; ett elektroniskt som Ford benämner ”shift-on-the-fly”-system samt ett mer avancerat med ett, som de själva kallar det, ”set-and-forget”-läge.

Motorerna är framför allt dieseldrivna och kraftfullast är förstås den V6-turbodiesel som är specialanpassad för att lira optimalt med Ranger. Den är på 3,0 liter men med okända effekt- och vridmomentssiffror.

1 av 3 Foto: Ford
2 av 3 Foto: Ford
3 av 3 Foto: Ford

– 3,0-liters V6-turbodiesel levererar. När du kör en Ranger med V6-turbodiesel känns den som en mycket större bil. Och den känns riktigt tuff i den meningen att den har oändligt med kraft och vridmoment, vilket är precis vad våra kunder ville ha, säger Pritika Maharaj som är programchef för Ford Ranger.

Turbodieselmotorer på två liter är också aktuella, så även en 2,3-liters EcoBoost-bensinmotorer. Exakt vilka motorer som saluförs på vilka marknader återstår att se.

1 av 3 Foto: Ford
2 av 3 Foto: Ford
3 av 3 Foto: Ford

Med start tidigt nästa år börjar nya Ford Ranger tillverkas i fabriker i Thailand och i Sydafrika. I bland annat dessa länder rullar nya generationen ut på vägarna strax därefter, under 2022.
Europeiska Ranger-spekulanter får dock vänta innan det är dags för vår gamla kontinent att känna på rullet från nya Ranger. Här öppnar orderböckerna sent under 2022 och första kundleveranserna är planerade till 2023.

På tal om Ford Ranger och tillverkning i Sydafrika. Där ska den tillverkas parallellt med en annan pickup, nämligen nya Volkswagen Amarok. Volkswagen populära pickup Amarok hade, enligt uppgift, gått i graven om det inte vore för Ford Ranger. Nya Amarok är nämligen i grunden en Ford Ranger, helt enligt det samarbete de båda fordonsgiganterna kom överens om för några år sedan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!