090113-ford-taurus

Nya Ford Taurus – räddaren i nöden

Här är bilen som ska få Ford på fötter. När den första Taurus-modellen visades på 1980-talet blev den en milstolpe för amerikansk bilindustri. 2009 års Taurus har enorm press på sig – bilen måste bli en försäljningssuccé.

När Ford för första gången visade modellen Taurus 1986 väckte den stor uppståndelse. Bilen bjöd på nytänkande både design- och teknikmässigt. Och försäljningsframgång följde. Sedan 1986 har det sålts nästan sju miljoner Taurusar världen över, vilket gör den till Fords femte bäst säljande modell någonsin. Mellan 1992 och 1996 var den försäljningsetta i USA, en titel som den så småningom fick lämna över till Toyota Camry. På årets bilsalong i Detroit visar Ford en ny generation Taurus, och den behövs mer än någonsin.

Om nya Taurus skulle bli en lika stor succé som sin företrädare kan även vi svenskar ta åt oss en liten del av äran, låt vara en mycket liten del. Nya Taurus bygger nämligen på ett vidareutvecklat chassi från sin föregångare 500 (på senare tid omdöpt till Taurus), som i sin tur till stor del byggde på samma framhjulsdrivna plattform som första generationen Volvo S80. Nya Taurus ska dock ha styvats upp och förstärkts säkerhetsmässigt.

Basmotorn blir en 3,5-liters V6 Duratec som ger 263 hästkrafter och 337 Nm. Framöver kommer en Ecoboost-version med dubbelturbo av samma motor. Denna tros ge inte mindre än 350 hästkrafter. En sexstegad automatlåda erbjuds i två olika versioner, varav den ena fås med växelpaddlar på ratten. Ford beskriver nya Taurus som flaggskeppsmodellen för USA-marknaden. Den är mer europeisk än sin föregångare i det hänseendet att den uppges vara en förarorienterad bil. Att Ford har sneglat på sin europeiska avdelning syns även på utsidan. Nya Taurus bär, i alla fall framtill, stora likheter med Mondeo. Det är uppenbart att Fords europeiska ”kinetic design” kommer att influera även de amerikanska modellerna framöver. I profil förs tankarna osökt till retrodesignade Chrysler 300C. Invändigt har det plockats över en hel del detaljer från nya Mustang.

Återstår att se är om nya Taurus kommer att bli en lika stor framgång som originalet. Klart är dock att den får det betydligt tuffare. Nya Taurus spelar i en annan, större liga med konkurrenter som Chrysler 300C, Nissan Maxima och Pontiac G8 med flera. Alla är de modeller som inte säljer i några större mängder. En faktor som talar för nya Taurus är priset. Ford har valt att behålla prislappen från utgående Taurus – 26 000 dollar, motsvarande 210 000 kronor.

Hans Hedberg från andra sidan Atlanten

När Bill Ford ska presentera 2010 års bilmodeller (man använder tydligen annan tideräkning i USA) står han på podiet i den jättelika Cobo Arena tillsammans med en grön Fiesta tillverkad i Europa! Tydligt att Ford vill basunera ut att man inte bara tänker ”big” här över.

Men Fiesta får snabbt maka för sig för den riktigt stora nyheten – nya Taurus. Formgiven delvis av den före detta designchefen på Volvo, Peter Horbury, och J Mays, nuvarande designguru inom koncernen. Borta är de snitsiga och ”Ford-kineticiska” dragen, nu är det stor och pampig känsla som gäller.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer