070531_vv_4060

Nya hastighetsgränser införs

Häromdagen beslutade riksdagen att säga ja till regeringens förslaget om nya hastighetsgränser. Den 1 Juni startar de första försöken.

Förslaget innebär att beslutande myndigheter, som Vägverket och kommunerna, ska kunna använda sig av 10-steg i intervallet 30-120 km/timmen.

De nya hastighetsgränserna är en del av en långsiktig strategi för att nå nollvisionen och de övriga transportpolitiska delmålen. Riksdagen framhåller att regeringen bör återkomma till riksdagen med en uppföljning av de nya hastighetsgränserna.

Den 1 juni startar de första försöken med nya hastighetsgränser. Det är tolv kommuner som ska testa 40 km/tim och 60 km/tim i tätort. 

- Försöket är helt i linje med riksdagens beslut i förra veckan, som gör det möjligt för Vägverket och kommunerna att kunna använda hastighetsgränser i tio steg i intervallet 30–120 km/tim. Hastigheten har ju stor betydelse för trafiksäkerheten och därför är vi intresserade av vilken effekt detta kan ge. Det är en av de åtgärder som vi testar nu under trafiksäkerhetsåret 2007, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Önskan är att de nya hastighetsgränserna både ska ge förhöjd säkerhet och minska buller och utsläpp från trafiken. Vägverket kommer även undersöka vad trafikanter, boende, polis och näringsliv tycker och vad det kostar att införa nya hastighetsgränser. 

- 40 och 60 km/tim kan vara lämpliga hastigheter i tätorter, eftersom hoppen mellan 30, 50 och 70 ofta är för stora där, säger Jan Söderström, Sveriges kommuner och landsting. 

Hastigheten har stor betydelse för hur vi upplever stadsmiljön och hur effektivt vi kan ta oss fram i trafiken. Därför kommer vi förutom trafiksäkerhet också att utvärdera hur tillgänglighet och framkomligheten förändras för gående, cyklister och andra trafikanter, fortsätter Jan Söderström. 

De tolv kommuner som deltar i projektet är Halmstad, Hylte, Luleå, Vänersborg, Växjö, Malmö, Umeå, Nyköping, Lidköping, Göteborg, Eskilstuna och Håbo. Försöket pågår under 2007 och kommer att utvärderas under senhösten 2007 av en oberoende forskargrupp. Nya hastighetsgränser är ett av flera försök som genomförs inom trafiksäkerhetsområdet i kommunerna. 

Vägverket kommer även genomföra ett försök med 30-gräns vid busshållplatser i ett antal kommuner.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet