Honda Civic kom första gången 1972 och nu är det alltså dags för ersättaren vilket blir den nionde i ordningen. Nya Civic är utvecklad specifikt för den europeiska marknaden och skiljer sig från den amerikanska och japanska versionen.
På motorfronten har Honda jobbat med redan befintliga motorer och kan erbjuda två bensinmotorer och en diesel på 2,2 liter. Dieselmotorn på 150 hästkrafter har Honda jobbat ner utsläppen på så att utsläppen nu ligger på 110 gram koldioxid med en förbrukningssiffra på 0,42 liter per mil, förutsatt att man blandar sin körning.
Den som tycker att bensin är bättre än diesel får både en 1,4 och en 1,8 litersmotor att välja mellan. Väljer Civic-köparen 1,4:an får denne 100 hästkrafter och blir med den motorn av med 0,54 liter bensin per mil och naturen får 129 gram koldioxid för varje kilometer som nya Civic 1,4 är ute och kör.
Har köparen i stället valt den lite större 1,8 ligger det 140 hästkrafter och lurar under huven. Med den motorn installerad vill bilen ha 0,58 liter per mil om man inte valt automatisk växellåda vilket drar upp förbrukningen till 0,63 liter milen. Sett i utsläpp åker 137 respektive 148 gram koldioxid ur bilen per kilometer, beroende på om man har automat- eller manuell växellåda. Automatlådan är bara tillval till den större 1,8, det övriga motorutbudet får nöja sig med en sexväxlad manuell låda. Start-stopp-teknik ser till att hålla förbrukning och utsläpp nere.
Designen sägs ha ritats med flygplan som förebild och påminner en del om Opel Ampera. Den som kan sina Hondor känner igen grunddragen från den gamla modellen.
Vad bilen kommer kosta är ännu inte spikat, men Sverigepremiär kommer gå av stapeln i mars nästa år.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.