Nya Hyundai i30 Kombi

Nya Hyundai i30 Kombi imponerar redan på pappret

Knappt har vi hunnit provköra nya Hyundai i30 förrän det är dags för kombiversionen. Nu har Hyundai, i lagom tid innan salongspremiären, släppt bilder och första informationen om i30 Kombi. Och längst bak – där imponerar den – stort!

En av väldigt många världspremiärer på bilsalongen i Genève om knappt två veckor är nya Hyundai i30 Kombi, eller CW som är den korrekta tilläggsbeteckningen. Men redan i dag är det lite av smygpremiär för modellen då koreanerna släpper de första bilder med tillhörande kortfattad information.

 Det var på Frankfurtsalongen i höstas som nya i30 presenterades. Då var det i femdörrars halvkombiutförande. Nu är det alltså dags för den med svenska ögon sett mer intressanta kombiversionen.

 Jämfört med halvkombin är kombivarianten 18,5 centimeter längre. Det betyder en totallängd på 448,5 centimeter. Jämfört med utgående generation är det en centimeter extra. Bagageutrymmet har också växt – enormt! Från 415 till 528 liter med uppfällt baksäte. Med det menar Hyundai att man är bäst i klassen och det låter inte helt otroligt. Fäller man ryggstödet där bak ryms hela 1642 liter. Som jämförelsebil kan vi ta Volkswagen Golf Variant som rymmer 505 och 1495 liter med uppfällt respektive nedfällt baksäte. Faktum är att nya i30 Kombi nästan är lika rymlig som storebror i40 Kombi, åtminstone sett till bagageutrymmet. i40 Kombi rymmer ”endast” 553 respektive 1 723 liter.

 Det maskinella utbudet blir digert. Två bensinmotorer samt tre turbodieslar. De två förstnämnda är på 1,4 liter och 100 hästkrafter samt 1,6 liter och 135 hästkrafter. Dieselmotorerna utgörs av två olika cylindervolymer – 1,4 samt 1,6 liter. Lilla maskinen bjuder på 90 hästkrafter medan den större finns med två olika effektuttag – 110 och 128 hästkrafter.

 Vid vår provkörning av halvkombiversionen imponerades vi av bensinaren med 135 hästkrafter. Kraftfull och miljöbilsklassad med ett utsläpp på 118 gram per kilometer. Det är dock tveksamt om denna motor når under 120-gramsgränsen när den placeras i kombin.

 Några svenska priser för nya Hyundai i30 Kombi är inte offentliggjorda. Men vi kan nog trots allt räkna ut vad baspriset lär hamna på. 159900 kronor kostar halvkombin i 1,4-liters bensinutförande med manuell låda (dock tas denna bara in till Sverige via specialorder och med lång väldigt leveranstid). Eftersom Hyundai vanligtvis tar ut åtta extra lakan för en kombiversion lär i30 Kombi hamna på 167900 kronor i grundpris.

 Svensk lansering till hösten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr