Nya Hyundai i30 Foto: David Lilja

Nya Hyundai i30 – tre snabba från provkörningen

Nya Hyundai i30 i södra Spanien. Kan det vara något? Jo då, David Lilja gillar den överlag, framför allt den nya miljöklassade bensinmotorn med en massa hästkrafter.

I samband med världspremiären av nya Hyundai i30 på Frankfurtsalongen i september förra året var vi inbjudna att spana in koreanernas nya golfklassutmanare. Men någon provkörning var det inte tal om, vi fick bara titta, känna och klämma. Men nu så... nu bjuder Hyundai på provkörning som vi skickade David Lilja till.

 Halloj David, varför är du inte på redaktionen och städar ditt skrivbord, det ser för j-vligt ut?!

– Men hallå, det finns ju viktigare grejer. Som att köra nya Hyundai i30 i ett vintrigt Sevilla. Cirka 13 grader varmt och sol.

 Vad skulle få mig att köpa en Hyundai i30?

– Jag anar en viss skepsis i din fråga, men faktum är att koreanerna lagt till lite mer flärd i nya Golf-utmanaren. Bilen är mer uttrycksfull och går i stil med storebror i40. Utförande och utrustning är bra, till rimligt pris. Bensinaren kostar från 169900 kronor.

 Bensin? Men det är väl en diesel man vill ha?

– Beror på hur långt du kör. Visst är 110-hästarsdieseln bra men jag lägger min röst på 1,6 bensin på 135 hästar, utan turbo (!) och 118 gram koldioxid. Båda motorerna är väl ljudisolerade, men desto mer buller kommer från däcken. Det finns även en 90-hästarsdiesel med samma prislapp som bensinaren.

 Vill du läsa mer om provkörningen av nya Hyundai i30, vilket du så klart vill, gör du helt rätt i att köpa Teknikens Värld nummer 6/2012 som finns i butik från och med 1 mars.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!