Nya Hyundai Santa Fe officiell – gånger två

Bilsalongen i New York fortsätter leverera. Senast ut bland världspremiärerna är nya Hyundai Santa Fe som inte bara släpps i en variant – utan två.

När Hyundai tog klivet in i suv-klassen med modellen Santa Fe kunde man förmodligen inte förutse vilken succé bilen skulle bli. Sedan starten för tolv år sedan har Santa Fe sålt i 2,56 miljoner exemplar, varav Europa står för 350000 av dessa. Nu är det premiär för Santa Fe generation tre.

 Det är inte bara en utan två Santa Fe som Hyundai visar upp på bilsalongen i New York. Den ena har plats för sju passagerare medan den andra, Sport-varianten, har lite färre stolar i sig med plats för fem. I Europa kommer dock bilarna heta Santa Fe och Grand Santa Fe.

 Nya Santa Fe 4,69 meter lång vilket är tre centimeter längre än utgående generation. Däremot har den blivit en centimeter smalare än mäter nu 1,88 meter. Axelavståndet är identiskt med tidigare – prick 2,7 meter.

 Benutrymmena fram och bak har blivit bättre jämfört med generation två. Fram har 38 millieter trollats fram, bak 45 millimeter. Bagageutrymmet har vuxit med några få liter, från 528 till 534 liter.

 Andra sätesraden kan justeras i längsled samt fällas ned helt, allt genom en enkel knapptryckning, och på så vis kan man få mer utrymme för last.

 När Santa Fe kommer till Europa kommer den att erbjudas med tre olika motoralternativ. En bensinmotor och två dieselmotorer.

 Bensinmotorn är en 2,4-liters fyrcylindrig maskin med 193 hästkrafter och 245 newtonmeter. 0-100 km/h går på mellan 10,0 och 10,9 och koldioxidutsläppet ligger från 197 till 206 gram per kilometer, beroende på framhjuls- respektive fyrhjulsdrift samt om det är manuell eller automatlåda i bilen.

 Minsta av de båda dieselmotorerna bjuder på 2,0 liter cylindervolym, 150 hästkrafter och 382 newtonmeter. Här ligger accelerationstiden 0-100 km/h på mellan 11,0 och 11,3 sekunder beroende på antalet drivande hjul. Automatlåda är inte ett alternativ till lilla dieseln. Utsläppet av koldioxid är 155 och 160 gram per kilometer.

 Stora dieselmotorn är på 2,2 liter, 200 hästkrafter och 431 newtonmeter. 0-100 km/h går på 9,4 om den är manuellt växlad och med framhjulsdrift. Med automatlåda blir tiden 9,8 sekunder. Med fyrhjuldrift är accelerationstiderna 9,8 eller 10,1 sekunder där den lägre siffran är för den manuellt växlade versionen. Koldioxidutsläppet ligger på 145 gram per kilometer som lägst (framhjulsdrift och manuell låda) och 171 gram som högst (fyrhjulsdrift och automatlåda).

 En fyrhjulsdriven Santa Fe är i normalförhållandet framhjulsdriven. Men då situationen kräver kan kraft överföras till bakhjulen och i extremfallet är det 50 procent drivning vardera över fram- respektive bakaxeln.

 Den manuella lådan har sex växlar, precis som den automatväxlade.

 Formspråket, som koreanerna kallar ”Storm Edge” knyter an till övriga nya Hyundai-bilar vi fått se på senare tid, som bland annat i40 och i30. Grand Santa Fe får en större motorhuv och är lite kantigare bak på bilen för att ge mer utrymme för både bagage och passagerarna i sätet längst bak.

 Europa-premiären blir under fjärde kvartalet 2012.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!