090816-infiniti m m37 m56

Nya Infiniti M virtuellt presenterad

Infinitis modeller M35 och M45 ska under våren ersättas med M37 och M56, förstnämnda en V6 och sistnämnda en V8. Den nya generationen med nya former når också europeisk mark men här försvinner V8:an till förmån för en V6-diesel.

Infinitis modellserie M har funnits sedan 2003, om man bortser från en tidig version i början av 1990-talet. Trots de få åren på nacken är modellen, som heter Nissan Fuga i Japan, inne på sin andra generation och nu är det redan dags för den tredje.

På bilutställningen Pebble Beach Concours d'Elegance i Kalifornien nu i helgen presenterade Infiniti tredje generationen M. Dock fanns det ingen fysisk bil på plats utan besökarna fick ta del av bilen virtuellt.

Även om det handlar om en ny generation känns formerna klart och tydligt igen från andra generationen. Man har gått försiktigt fram men ändå ganska tydligt fått till en bil med mer svepande linjer som delvis påminner om konceptbilen Essence som visades i Genève i våras.

I samband med generationsskiftet ändrar man även på modellbeteckningarna. I dag finns M35 och M45 tillgängliga, men från och med lanseringen nästa vår, då även i Europa för första gången, ersätts de båda av M37 och M56. Sifferbeteckningarna visar på traditionellt Infiniti-vis volymen på motorerna, förstnämnda en V6 på 3,7 liter (förmodligen samma som i G37 och Nissan 370Z) och sistnämnda en V8 på 5,6 liter, förmodligen samma som i QX56. V8:an växer alltså rejält storleksmässigt, vilket även hästkraftantalet lär göra. M45 levererar 329 hästkrafter, men i M56-utförande pekar förhandsuppgifterna på minst 390 hästkrafter. Tyvärr avslöjar Infiniti inte speciellt mycket i sifferväg, än så länge vill säga. Dock avslöjar de att V8-försedda M56 inte är aktuell för Europa, utan ersätts här av en högpresterande V6-diesel. Så alla européer som svaga för V8-maskiner får tyvärr se sig om efter ett annat bilmärke eller också plocka hem en M56 från exempelvis Staterna.

Förutom större maskiner och mer muskler nämner Infiniti att de har jobbat på att få ned förbrukningen jämfört med föregående generation. Dessutom introducerar de också ett nytt system som ska förhindra sidokollsioner. Om föraren byter fil på en väg utan att vara uppmärksam på att det finns andra bilar inom kollisionsavstånd så tar bilen över kommandot och styr tillbaka till mitten av den ursprungliga filen.

Infiniti M37 och M56 kommer att göra fysisk debut senare i år. I Europa kommer Infiniti att erbjuda, utöver ovan nämnda modeller, G37 Sedan, G37 Coupé, G37 Cabrio, crossovern EX37 och den något större crossovern FX37 samt FX50. Stor-suven QX kommer inte hit.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!