100321-nya jaguar xj test

Nya Jaguar XJ – direktrapport från provkörningen

David Lilja har gett sig ut i ett försommarlikt Europa för att ta sig an en helt ny generation Jaguar XJ. Vi slår honom en signal för att låta honom berätta om Jaguars helomvändning i lyxbilsklassen.

Bonsoir, David! Hur är den franska huvudstaden så här i mitten av mars? 

– Helt underbar. Mestadels soligt och upp mot 17 grader – t-shirtväder.

Låter ljuvligt. Du har kört nya Jaguar XJ som inte är sig lik längre.

– Det kan man minst säga. Första XJ kom för 42 år sedan och därefter har XJ varit sig lik. Men nu har Jaguar gjort en helomvändning, de ville ha nytt blod och skapa den moderna lyxbilen, som de själva uttrycker det.

Okej, men känns den fortfarande Jaguar?

– Den känns väl inte klassisk Jaguar, om jag säger så. Men jag tycker de har tänkt helt rätt. Den är riktigt snygg att titta på i verkligheten, speciellt baken är lyckad enligt min mening. Det finns ganska mycket XK- och XF-känsla i den, men det är inte någon nackdel. Den känns kort och gott spännande.

Det är mycket nytt i bilen, så hur är den att köra? Trevligare än förra?

– Jaguar XJ har blivit en driver’s car – förarens bil. Det var den inte alls på samma sätt tidigare. Nu är den mycket närmare det tyska tänket. Vägegenskaperna är inte fluffiga som i gamla XJ, nu är det mer hårt, raka rör som gäller. Mer sport som man så populärt kallar det. Har kört bilen med två olika motorer under huven, dels V6-dieseln men också den kompressormatade V8 på 510 hästkrafter.

Två motpoler skulle man kunna säga. Vilken av motorerna föredrar du?

– V8:an, inget snack om saken. Den har hur mycket kraft som helst och skickar bilen från noll till 100 km/h på 4,9 sekunder. Dieseln, den fina från Ford/PSA, är smidig och bra, men saknar så klart V8:ans karaktär. Mullret från den kan jämföras med AMG:s V8:or, inte alls dumt. Jag har tyvärr inte fått köra V8-motorerna på 385 och 470 hästkrafter (sistnämnda ej till Sverige, reds anm) eftersom de inte finns här i Paris.

Att försätta bilen i Dynamic Mode som lättar på ESP-systemet, vässar lådans karaktär och gasresponsen plus styvar upp stötdämparna, då trivs man bra som förare i nya XJ.

Låter fränt. Men hur är det att åka i baksätet? Det är ju trots allt en bil som vissa endast kommer att bekanta sig med från andra parkett.

– Nu har jag bara åkt i baksätet i XJ med det långa utförandet. 12,5 centimeter extra lång bil, alla centimetrar baksätet tillgodo. Det är en fröjd att åka där bak. Huvudhöjden är kanske inte den bästa på grund av det sluttande taket, men personer runt 185 centimeter klarar det fint. Komfortmässigt är det jättefint, både sett till baksätet och bilens chassi. Rullar mjukt. Även i framsätet sitter man mycket bra. Bilen rullar tyst. Det är väldigt lätt att bli fartblind, det vill jag lova.

Interiören är helt ny. Något att säga om den?

– Jag gillar nya XJ på insidan. Ford-känslan är borta och man har tagit ut svängarna när man formgivit interiören. De har blandat klassiskt och nytt till en bra mix. Det känns väldigt modernt, se bara på mätartavlorna som är helt digitala. Inga målade siffror eller nålar där inte. Men sett till materialval och finish så når det inte upp till exempelvis nya Audi A8, ganska långt ifrån faktiskt.

Något annat att tillägga? Annars kan du väl säga vilken du skulle välja – nya XJ eller Audi A8, BMW 7-serie eller Mercedes S-klass?

– Njaeee... inte så här på rak arm. Eller jo, bakåtsikten. Den är faktiskt väldigt dålig.

Vilken jag skulle välja... hmmm... jag skulle välja XJ.

Varför då?

– Den är ett roligare och mer personligt alternativ. Är lite mer egen och inte så himlans tysk. Den sticker också ut mer än vad tyskarna gör.

När kommer den till Sverige och hur mycket får pengar får man slänga upp på disken för att bli ägare till en ny XJ?

– I slutet av maj är det premiär hemma i Sverige. V6-dieseln på 3,0 liter kostar från 849 000 kronor. Den går att få i fyra olika utföranden och kostar som mest 1 149 000 kronor. Värstingen – 5,0 V8 Supercharged Supersport med 510 hästkrafter – kostar från 1 469 000 kronor. Vill man ha sin XJ med lång hjulbas kostar det 50 000 till 60 000 kronor extra beroende på modell.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!