2010 så lanserade indiska Mahindra den första generationen av sin Jeep-kopia Thar. Men Mahindra har tidigare tillverkat liknande modeller under olika namn och det är inte riktigt så illa som det låter. Mahindra äger nämligen rättigheterna till att bygga dessa Jeep-likande bilar sedan 1947. Mahindra är faktiskt en av de som haft ”Jeep-licensen” längs där bland annat Willys, Kaiser och American Motors är några andra.
PROVKÖRNING: Jeep Wrangler Rubicon
Nu är det nya andra generationen av Thar här och den kommer likt sin föregångare med en del valmöjligheter. Bland annat finns Thar med hardtop eller tygsufflett i olika kombinationer, likt Wrangler finns hardtop där delar av taket går att plocka bort. Thar går endast att få i tvådörrarsutförande liksom Jeep Wrangler fram till generation JK som lanserades 2007.
Mahindra Thar är fyrhjulsdriven och kommer med antingen sexväxlad manuell eller automatlåda. Motorerna mStallion och mHawk levererar 150 bensinhästar respektive 130 dieselhästar. Thar är också utrustad med lågväxel och mekanisk diffspärr för mer avancerad terrängkörning.
Trots att Thar bygger på en äldre konstruktion har den moderniteter som antisladdsystem som också förhindrar att den välter, Hill Descent Control och infotainmentsystem med Apple Carplay. I det finns även terrängövervakningssystem som bland annat visar lutning, rattutslag och liknande.
Nya Mahindra Thar är dock inte avsedd för Sverige men börjar att säljas i Indien under hösten till ett pris motsvarande 110-145 000 kronor. Avsevärt mycket billigare än Jeep Wrangler som startar på över 500 000 kronor här hemma.
Mahindra har även en Mercedes Geländewagen
-liknande bil som kallas Bolero.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.