Nya Kia Soul

Nya Kia Soul – ny teknik men gammal design

Likt VW-gruppen har Kia börjat skynda långsamt med designen. Helt nya Kia Soul som visas i New York kan lätt misstas för att vara en gammal Soul men bakom fasaden finns en helt ny, rymligare Soul.

Likt Suzuki Swift i sin senaste upplaga är Kia Soul en ny bil i gamla kläder. Suzuki var så nöjda med designen på föregående generation Swift att de ändrade så lite som möjligt när det var dags för en ny generation och Kia tycks ha resonerat på samma sätt med Soul – den i USA så populära men i Sverige så anonyma modellen.

 Nya Kia Soul är lika hög som tidigare (161 cm) men hjulbasen har ökat med 2 centimeter till totalt 257 och på bredden har den vuxit med 1,5 centimeter till 180 jämnt. Även om inte en enda karosspanel är den samma som tidigare har Kia bevarat grunddragen med den raka taklinjen och de svarta A-stolparna. Strålkastarna är mer slimmade och baktill syns helt nya linjer. Nya Soul bär flera likheter med konceptbilen Track’ster.

 Den nya, större, konstruktionen ger inte bara bättre innerutrymmen utan ska även vara mer vridstyv än föregångaren. 66 procent av chassit tillverkas i höghållfasthetsstål. Precis som tidigare sitter det McPherson-fjäderben fram och torsionsaxel bak men alla komponenter ska vara vässade för att ge bättre köregenskaper.

 USA är den enskilt största marknaden för Soul och Kia har därför bara presenterat motoralternativen som blir aktuella för den amerikanska marknaden. Instegsmotor blir en 1,6-liters bensinare med 130 hästkrafter och snäppet över finns en 2,0-litersmaskin med 164 hästar. När Soul visas för Europa blir det sannolikt även med ett eller flera dieselalternativ.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!