Foto: Kia

Nya Kia Sportage visar mer

Det var för en månad sedan som nya Kia Sportage hoppade fram ur mörkret, dock med information av ett mer sparsmakat slag. Nu får vi reda på mer – om varianten som ska säljas utanför Europa, bland annat i Korea och i USA.

Den 8 juni avtäcktes den, helt nya Kia Sportage. Då var det mycket fokus på nya utseendet som följer märkets senaste formspråk som kallas för Opposites United. Just utseendet tror vi är den detalj som till väldigt stora delar hänger med till europeiska versionen av nya Sportage. Just det, den bil vi fick se i juni var den så kallade globala modell som ska säljas runt om i världen, bland annat i hemlandet Korea, men inte i Europa. Europeiska versionen har premiär i september, men informationen nedan är ändå intressant.

1 av 2: Vi kan misstänka att denna globala variant är sjusitsig. Den kortare version som senare kommer till Europa är strikt femsitsig, vill man ha sjusitsigt är det storebror Kia Sorento som gäller. Foto: Kia
2 av 2 Foto: Kia

Det som skiljer denna globala modellversion från den europeiska är bland annat längden i och med att avståndet mellan hjulaxlarna – 277,5 centimeter – är längre än på den variant som vi européer ska få ta del av (dagens europeiska Sportage har ett axelavstånd som mäter 267 centimeter). Totalt mäter nya Sportage i detta globala utförande 466 centimeter på längden, 186,5 centimeter på bredden samt 166 centimeter på höjden. På bredden och höjden är den inte mycket större än den Sportage som vi är bekanta med i dag, däremot är den rejält mycket längre i och med det extra axelavståndet. Den Sportage som Kia-handlarna erbjuder i dag är endast 448,5 centimeter lång. Nya Sportage i EU-utförande kan vi misstänka ökar med några centimeter.

1 av 3 Foto: Kia
2 av 3 Foto: Kia
3 av 3 Foto: Kia

Enligt Kia bjuder nya Sportage på klassledande utrymmen för både ben och kroppsdelar som befinner sig högre upp i luftrummet. Benutrymmet lär dock inte vara lika bra i europeiska versionen, åtminstone inte i baksätet. Bagageutrymmet är på 637 liter och om det kvarstår även till europeiska varianten är det en rejäl ökning på omkring 150 till 200 liter.

1 av 2 Foto: Kia
2 av 2 Foto: Kia

Motorerna i utlandet är först och främst en 1,6-liters bensinare och en 2,0-liters diesel. När modellen är aktuell för Europa kan vi misstänka att motorpaletten blir snarlik den som vi ser i nya Hyundai Tucson, det vill säga bensin- och dieselmotorer med eller utan 48-volts mildhybridteknik plus konventionella hybrider samt laddhybrider.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!