101110-nya freelander Foto: Nick Dimbleby

Nya Land Rover Freelander – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström är nyss hemkommen från Barcelona, lite senare än väntat. Vad har du kört där och varför är du sen?

– Påvens lilla visit i Barcelona ställde till det lite i trafiken så det blev ont om tid till flyget, men vädret var trevligare i Barcelona så det gjorde inget.

Okej, men vad körde du då?

– Ansiktslyfta Land Rover Freelander. Ny grill, nya lampor och så, men det intressanta är att bilen nu går att få tvåhjulsdriven.

Men är inte just den dugliga fyrhjulsdriften grejen med Land Rover?

– Egentligen är det väl så, och fyrhjulsdrivet finns förstås kvar. Men för att få ned märkets genomsnitt när det gäller koldioxid är de tvungna att ta fram en bil som drar mindre.

Hur mycket drar denna då?

– 0,6 liter milen blandad körning, den snålaste Land Rovern någonsin. Den driver på framhjulen, går bara att få med 150 hästar stark dieselmotor och enbart manuell sexväxlad låda. Tack vare en differential i framvagnen tar den sig fram hyfsat även i terräng men den är långt ifrån de fyrhjulsdrivna versionerna.

– Men många vill bara ha looken och den höga sittpositionen så de kommer säkert att sälja denna också. Kanske inte så många i Sverige med tanke på vårt klimat men sett i EU väljer 23 procent av suv-köparna bilar med tvåhjulsdrift.

När kommer den till Sverige?

– Det går att beställa den nu, prislappen är inte helt klar men Land Rover räknar med att landa runt 299 000 kronor. Motsvarande version med fyrhjulsdrift börjar på 325 000 kronor.

Suveränt, tack för rapporten.

– Så lite så!

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!