Lexus IS 300h

Nya Lexus IS 300h – tre snabba från provkörningen

Hövdingen har dragit till Wien för att köra helt nya generationen Lexus IS. Om den är något bra? Vi ringer och kollar läget!

Tjena Daniel! Allt bra i Wien?

– Inte helt bra, det regnar något infernaliskt här samtidigt som det blåser och är svinkallt.

 Värmer bilen som du provkör då, nya Lexus IS?

– Som tur är. Jag sitter just nu bakom ratten i IS 300h, första gången Lexus mellanklassare erbjuds i hybridutförande. Nya, sportigare IS är Lexus svar på bland annat Audi A4 och BMW 3-serie och hybriden ska konkurrera med tyskarnas snåla dieselmotorer. 220 hästkrafter och 0-100 km/h på 8,3, ingen raket men däremot bekväm och extremt bra ljudkomfort, det enda som hörs är regndropparna mot vindrutan. Vill man ha en raket får man sikta in sig på M3-motsvarigheten IS F som kommer senare.

 Vad kostar nya IS och när finns den i Sverige?

– Från 306000 kronor och i mitten av juni är det premiär i Sverige.

 Hela provkörningsrapporten av nya Lexus IS i allmänhet och hybridversionen IS 300h i synnerhet, den förmodade storsäljaren, kan du ta del av i Teknikens Värld nummer 14/2013 som utkommer 20 juni. För att försäkra dig om att inte missa provkörningen kan vi tipsa om en rabatterad prenumeration, då får du tidningen innan den finns i butik.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!