En modern Euro 6-dieselbil får släppa ut maximalt 80 milligram kväveoxider per kilometer enligt rådande lagstiftning. Många bilar klarar det vid testkörning i laboratorium men på väg, vid verklig körning, ser det inte sällan annorlunda ut.
En ny europeisk studie genomförd i England, Schweiz, Spanien och Sverige har registret över 700 000 fordonspassager vid utvalda vägavsnitt som utrustats med mätutrustning som mäter avgaserna. Av samtliga fordon som passerade var knappt 200 000 dieselbilar varav knappt 18 000 av dessa var Euro 6-klassade.
Studien visar att Euro 6-dieselbilar släpper ut ungefär fem gånger högre nivåer av kväveoxider (NOx) än vad som är tillåtet.
– Det innebär att vi fortfarande har problem med höga halter av kväveoxid i luften i våra tätorter runt om i Europa och det leder förstås till hälsoeffekter, säger Åke Sjödin som är utsläppsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet som har varit med som ansvariga för studien.
Enligt studien släpper även Euro 6-klassificerade bensinbilar ut mer än vad som är tillåtet, dock överskrider bensinbilarna inte nivåerna så pass kraftigt som dieselbilarna.
Det skiljer sig kraftigt mellan biltillverkarna. Vissa släpper ut betydligt mindre kväveoxider än andra. De som i studien hängs ut som absolut sämst är Renault och Nissan samt Fiat som inte har förbättrat sig från Euro 5-stadiet eller, som i Fiats fall, till och med blivit sämre.
Hela studien kan du ta del av här.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.