Mazdas nya småbilssatsning i Europa blir nästa generation av Mazda 2. Bilen ska presenteras inom två år och allt talar för att Mazda väljer att bygga Mazda 2 på samma plattform som Toyota använder för nya Yaris. Det betyder att Mazda använder samma typ av hybriddrivlina som Toyota använder i sin Yaris.
Troligen kommer Mazda också att köpa produktionskapacitet av Toyota och att nya Mazda 2 byggs i Toyotas fabrik i norra Frankrike.
TEST: Nya Toyota Yaris mot nya Opel Corsa, Mazda 2 och många fler
LÄS MER: Mazda 2 bromsar uruselt
Sänker utsläppen
Förutom att Mazda och Toyota arbetar med bilutveckling tillsammans har de två japanska företagen inlett en allians där de slår samman sina koldioxidutsläpp inför EU:s nya krav på genomsnittligt utsläpp från hela fordonsflottan. Att Mazda och Toyota då använder samma drivlina för sina två respektive småbilar är en fördel. Mazda kan då sänka sina utsläpp till en låg kostnad.
Nuvarande Mazda 2 lanserades 2014 och saknar en hybriddrivlina i nuvarande modellfamilj.
Om Mazda köper plattform och produktion av Toyota betyder det av allt att döma att Mazdas egen innovativa bensinmotor inte kommer att sitta i nya Mazda 2.
Mazda har inte velat bekräfta planerna för Mazda 2 eller om den nya småbilen som byggs tillsammans med Toyota ens ska heta 2.
Toyota har nyligen annonserat en överenskommelse med en annan japansk kollega och konkurrent. Suzuki ska bygga modellerna Swace och Across vilka bygger på Toyotas modeller Corolla och RAV4.
Du vet väl att Toyota Yaris i USA är en Mazda 2?
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.