090120-nya-mazda3-2009

Nya Mazda 3 – direktrapport från första provkörningen

PeO Kjellström befinner sig på Mallorca för att som en av få svenska journalister få en första smakbit av nya Mazda 3, en bil som inte kommer till Sverige förrän i maj. Vi gör en direktintervju.

Mazda börjar att göra det till en tradition att bjuda in ett selektivt antal motorjournalister för att köra nya bilar långt innan det är dags för premiär. Teknikens Värld är en av de utvalda tidningarna.

Hallå PeO, hur är läget på Mallorca?

– Fint tack, tretton grader och sol. Fast i Madrid där vi bytte plan var det bara fyra grader och det snöade lite på oss. Inte så mycket men du med dina skånska rötter hade kallat det snöstorm.

Jaja, har du kört nya Mazda 3 ännu?

–  Ja men bara en kort sväng, det blir mer körning i morgon bitti och då ska vi även få en lång pratstund med ansvariga tekniker.

Och hur var den?

– Den verkar faktiskt riktigt fin. Mazda använder sig av samma bottenplatta som tidigare men har modifierat en hel del. Gjort chassit vridstyvare och har nya fjäderben fram samt en ny multilänkaxel bak. Inga stora förändringar men det verkar fungera bra. Det känns mycket stabilt på väg och den nya elservostyrningen fungerar riktigt bra. Samtidigt verkar det som om de fått ned ljudnivån bra. De säger själva mellan sex och elva procent beroende på modell och det kan jag nog tro på. Fast vi får se då den rullar på våra svenska vägar.

Utseendet då?

– Nya trean är lite längre och högre än tidigare, men också mycket fräckare i formgivningen. Grillen har gjorts större och Mazda-emblemet med sina vingar har placerats ovanpå denna. Dimljusen fram är integrerade i en svart ram och skärmarna är bredare än tidigare. Riktigt snyggt även om jag vid den första anblicken trodde att jag hade hamnat på en provkörning av Peugeot av misstag…

Hur är det ställt på motorsidan då?

– Det kommer fyra, eller faktiskt fem, motorer till Sverige. På bensinsidan 1,6 liter och 105 hästar samt en tvåliters på 150 hästar men den kommer bara att säljas med automatlåda och blir ingen hit. På dieselsidan har Mazda en ny 2,2-litersmotor som kan levereras med 150 eller 185 hästkrafter beroende på hur de trimmat den. Och så blir det en liten 1,6-litersdiesel på 109 hästkrafter. Den sistnämnda kommer faktiskt att bli Mazdas första miljöklassade bil i Sverige, men den kommer ju inte förrän i maj så det är lite sent med tanke på att miljöbilspremien upphör sista juni. Den drar i alla fall bara 0,45 liter milen och lämnar ifrån sig 119 gram koldioxid per kilometer.

Vilka versioner har du kört?

– Det var bara en kort-kort körning i eftermiddag och jag lyckades lägga beslag på den lilla dieseln. Den var ganska okej men behöver verkligen 1 800 r/min innan det händer något. Ganska mycket dieselknatter vid pådrag tyckte jag men effekten var det inget fel på. Det är ju trots allt en ganska liten bil och Mazda har lyckats banta nya 3 med femton kilo och det är bra.

Vad vet du om priserna?

– Inte ett skvatt och det vet inte importören heller! Yenkursen har ju stigit kraftigt på senare tid och det återstår att se vad som händer med den. Fortsätter den att stiga blir det dyra inköp för Mazda i Sverige, men samtidigt måste de ha konkurrenskraftiga priser så det kan bli tufft, eller rättare sagt liten vinst på varje såld bil.

Den nya miljöbilen blir förstås volymbilen?

– Nja, det är inte säkert med tanke på att miljörabatten försvinner och att diesel inte är så billigt. Det måste till många mil för att det ska löna sig att köra diesel. Mazda själva är nog lite inne på att det blir den lilla bensinmotorn som kommer att sälja bäst, i alla fall om priset på 95 oktan håller sig som det gör. Det är svårt att sia om framtiden just nu, inte bara för Mazda.

Okej PeO, tack för pratstunden. Ut i solen med dig nu och ha det mysigt.

– Den har gått i moln nu eftersom jag varit tvungen att pladdra med dig, men tack själv i alla fall.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!