Mazda 3 Foto: Jan_Potente

Nya Mazda 3 – nu i Sverige med lägre priser

Det var på Frankfurtsalongen förra året som Mazda avtäckte nya ansiktslyfta 3. Nu har den kommit till Sverige och bjuder utöver bättre komfort och vässad teknik även på pressade prislappar.

Ett otränat öga kanske går miste om nyheterna på utsidan på ansiktslyfta Mazda, men de finns där. Bland annat har fronten gjort om en aning med ny stötfångare och de rektangulära dimljusen har fått flytta på sig till förmån för runda doningar. Även baktill har stötfångaren masserats om, liksom fälgarna som är nya i dimensionerna 16 och 17 tum.

 Dessa små förändringar på utsidan har även ett annat syfte utöver det estetiska. Förändringarna har nämligen sänkt modellens luftmotstånd vilket gynnar förbrukningen i positiv bemärkelse. Cd-värdet för sedanmodellen ligger nu på 0,27 medan siffran för KombiSedan-modellen ligger på 0,29.

 Men det är på insidan som de flesta och bästa nyheterna finns. Mazdas ingenjörer har jobbat hårt för att förbättra komforten i Mazda 3 – mjukare gång, tystare inne i kupén samt mer direkt styrning. Bland annat har man förstärkt framvagnen som även försetts med ett stabilisteringsstag, så nu är vanliga Mazda 3 lika sofistikerad i framvagnen som prestandaversionen MPS.

 Under huven har motorerna vässats sett till förbrukning och utsläpp. Exempelvis har instegsdieseln på 1,6 liter och 115 hästkrafter fått sänkt förbrukning med 2,3 procent till 0,43 liter per mil för KombiSedan-modellen. Det motsvarar ett koldioxidutsläpp om 115 gram per kilometer.

 För den som vill ha en lite värsting till dieselmotor finns 2,2-litersversionen med hela 185 hästkrafter och 400 newtonmeter.

 På bensinsidan finns tre alternativ som fått förbrukningen sänkt med upp till fyra procent. Instegaren är en 1,6-litersmaskin på 105 hästkrafter, mellanvarianten är på 2,0 liter med 150 hästkrafter och SkyActiv-teknik, bland annat start/stopp. Värstingen i gänget är 260-hästarsversionen, mer känd under tilläggsbeteckningen MPS.

 Är Mazda 3 utrustad med manuell växellåda ingår en nyhet som får föraren att växla när det är som mest optimalt, bilarna är alltså utrustade med växlingsindikator för första gången.

 I och med uppdateringen av Mazda 3 inför 2012 tar man förgivet att prislapparna även de har uppdaterats. Och så är också fallet, men för ovanlighetens skull har de sänkts i flera fall.

 1,6-litersbensinaren kostar förvisso fortfarande lika mycket som tidigare, 169900 kronor. Lägg på 12000 kronor på den prislappen så får du en massa extrautrustning så som regnsensor i den eluppvärmda framrutan, 17-tums lättmetallfälgar, dimljus fram, parkeringssensorer bak, elhissar för baksätet, klimatanläggning med dubbla zoner, sportstolar, Bluetooth och mycket annat.

 Prissänkningen gäller framför allt instegsdieseln som sänkts med mellan 5000 och 6500 kronor beroende på om du väljer den i Advance- eller AdvancePlus-utförande. 1,6-literdiesel kostar från 197900 kronor.

Mazda 3 1,6 Advance 105 hk, 169 900 kronor

Mazda 3 1,6 AdvancePlus 105 hk, 181 900 kronor

Mazda 3 2,0 i-stop AdvancePlus 150 hk, 206 400 kronor

Mazda 3 2,0 automat AdvancePlus 150 hk, 213 400 kronor

Mazda 3 1,6 DE Advance 115 hk, 197 900 kronor

Mazda 3 1,6 DE AdvancePlus 115 hk, 209 900 kronor

Mazda 3 2,2 DE AdvancePlus 185 hk, 246 400 kronor

Mazda 3 MPS 2,3 DISI Sport 260 hk, 279 900 kronor 

Samma priser gäller för både Sedan och KombiSedan. Mazda3 2.2 DE finns i Sverige enbart som KombiSedan. Mazda3 MPS tillverkas endast som KombiSedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!