081009-mazda-3-nya-2009

Nya Mazda 3 visas i USA nästa månad

Den 19 november är det dags för nya Mazda 3 att debutera, fem år efter introduktionen av modellen. På bilsalongen i Los Angeles är det sedanmodellen som visas, men redan senare i år kommer femdörrars hatchback att visas för Europa.

Mazda 3 introducerades 2003 och har sedan dess varit Mazdas mest sålda modell med cirka 1,8 miljoner exemplar. Det betyder att ”3:an” står för nästan en tredjedel av Mazdas totala produktion.

För att framgångssagan ska fortsätta på inslagen linje förnyas Mazda 3 inför nästa år. Redan nästa månad visas sedanversionen upp på Los Angeles Auto Show. Dock med USA-specifikationer. Lite senare ska halvkombin med fem dörrar visas upp på europeisk mark, då med Europaspecifikationer.

Nya Mazda 3, som till stora delar kan ses som en rejäl facelift/uppdatering, anammar stora portioner design från storebror Mazda 6. Ta en titt på de bakåtsträckta strålkastarna och den glupska fronten, där ser man genast likheterna. På Mazda 3 har man dock gått steget längre och fått till en lite sportigare karaktär. Ett exempel på detta är den svulstiga baken som gör sig kanon med dubbla krompipor.

I USA, där sedanmodellen alltså visas, är det först och främst 2,0- och 2,5-litersmotorerna som säljer. I Europa är det en annan motorpalett som är aktuell och man kan förvänta sig i stort sett samma motorer som i dag, alltså bensinare på 1,6 och 2,0 liter samt dieselmotorer på 1,6 respektive 2,0 liter.

Bensinmotorn på två liter är i alla fall nyutvecklad och direktinsprutad. Tillsammans med ett nyutvecklat start/stopp-system lär den bli snålare än dagens tvålitersmotor som enligt pappret vill ha 0,79 l/mil. Motorn och start/stopp-systemet har Teknikens Värld stiftat närmare bekantskap med och hur det gick kan du läsa i tidningen inom en snar framtid.

En dieselmotor med utsläpp under 120 g/km vore inte en omöjlighet att se i Mazda 3. På Parissalongen visas just nu en Mazda 2 med 1,6-litersdiesel på 90 hästkrafter. I denna modell släpper motorn ut 112 gram koldioxid per kilometer och med lite finslipande bör det gå att komma under 120 g/km i nya Mazda 3.

En Mazda 3 i vässas MPS-kostym lär inte heller vara en omöjlighet så småningom.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!