100622-nya mazda 5 test

Nya Mazda 5 – direktrapport från provkörningen

Tag en del ny Mazda 5, en del österrikisk huvudstad samt en del Teknikens Värld-reporter i form av David Lilja. Vad får du då? Svaret är enkelt: en provkörning av Mazdas nya kompakta ”familjebuss”.

Hallå David! Du är alltså i vackra Wien för att missa katakomberna under Stephansdomen och i stället bekanta dig med nya Mazda 5. Hur har det gått? 

– Tjena Mattias. Jo tack, det har gått bra men jag skulle inte vilja kalla bilen för en ny Mazda 5, även om Mazda själva kallar den för ny. Det handlar om en kraftig facelift helt enkelt.

Så pass. Måste börja med att fråga om karosslinjerna som är udda men snygga, i alla fall på bild. Vecken längs med dörrsidorna, det måste vara ett rent gissel att rikta dessa om man får en parkeringsskada eller liknande?

– Lustigt att du nämner just det. Mazda själva har tänkt på den detaljen vid formgivningen och de hade dessutom med sig en skadad dörr på pressvisningen. Där fick en plåtexpert förklara att vecken inte skapar några större problem. De ska vara lätta att reparera och rikta vid behov.

Okej, hoppas plåtverkstaden tycker detsamma. Hur är den i övrigt, bilen? Börja med utsidan.

– Den känns spännande, som ett kul alternativ i klassen. Lyftet har gjort mycket. Fronten ser gladlynt ut men baktill ser bilen lite hängig ut med bakljusen lågt placerade. Bilen som helhet är lite längre än tidigare och det är främst för att man har jobbat med fotgängarskyddet. De extra millimetrarna har inte tillkommit för interiörutrymmets skull alltså.

Insidan?

– Interiört har det också uppdaterats och det är en trevlig arbetsmiljö för både förare och medpassagerare. Det är förarorienterat och känslan i de valda materialen är hög, Mazda är oftast bra på den punkten. Mazda 5 är som vanligt 6+1-sitsig, det vill säga sexsitsig. Mittplatsen, den vi kallar +1, i andra stolsraden är en nödplats helt enkelt, även om den är bättre än tidigare med fylligare stoppning och så vidare. De två bakersta platserna är främst för barn, vuxna ska inte tänka tanken att klämma sig in där för längre resor. Insteget är enkelt tack vare de eldrivna skjutdörrarna, men en nackdel för de med sig. Tack vare konstruktionen för dessa omöjliggörs panoramaglastak som är ganska populärt i den här klassen.

Hur är den att köra då?

– En av de trevligare i klassen att köra, men den skulle ha varit betydligt trevligare om den hade varit tystare. Tyvärr bullrar det en hel del, speciellt längst bak. De två bensinmotorerna är nya och på 1,8 respektive 2,0 liter, precis som tidigare. Båda är snålare än föregångarna. Sistnämnda är samma DISI-motor som Mazda 3 har, det vill säga den med start/stopp-teknik. Med sina 150 hästkrafter har man lyckats sänka förbrukningen från 0,79 liter per mil till 0,69 liter per mil. 1,8-litersmaskinen drar 0,72 liter per mil vilket är cirka fem procent lägre än tidigare. Båda motorerna är kopplade till sexväxlade manuella lådor och växlingsindikator finns till båda.

Inga dieselmotorer?

– Till en början, när det är premiär för nya Mazda 5 i Sverige i november, är det bensinmotorerna som gäller. Dieselmotorerna kommer kort därefter, men inför modellår 2012 kommer dessa att bytas ut till nya snålare dieselmotorer som Mazda jobbar för fullt med just nu. Är man sugen på diesel kanske det är läge att ha lite is i magen.

Premiär i november sa du, finns det några prisuppgifter?

– Tyvärr inte, men om det blir ett prispåslag lär det bli knappt märkbart. I dag kostar Mazda 5 med 2,0-litersmotorn från 214 900 kronor. Hur mycket billigare 1,8:an med 115 hästkrafter blir vet jag inte, men Mazda har i alla fall sagt att den är aktuell för den svenska marknaden.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!