Nya Mazda 6

Nya Mazda 6 officiell – bilder och all fakta

Mazda 6 generation tre har nu haft sin världspremiär. Skillnaderna gentemot föregångaren är gigantiska, inte minst utseendemässigt. Lägg därtill större innerutrymmen, mer körglädje och massor av bränslebesparande SkyActiv-teknik.

Två bensinmotorer med tre olika effektuttag.

Mer interiört utrymme men lite mindre plats för bagage.

Vässade köregenskaper à la MX-5.

Kombin blir Mazda 6 Wagon.

Sverigepremiär nästa år.

Utsidan

Mazda 6 går nu in i sin tredje generation då nuvarande har avverkat sina knappa fem år i jordelivet. Mazda har under sommaren skickat ut en del information och bilder som fått oss att skruva upp förväntningarna till oanade höjder. Inte minst med anledning av bilens utseende som skiljer sig ganska tvärt från generation ett och två. I stället för ett vanligt klassiskt sedanutförande har modellen i sitt nya utförande fått ett mer coupéliknande stuk och fler böljande linjer än tidigare. Grunddesignen såg vi redan i form av konceptbilen Takeri som visades upp i Tokyo i slutet av förra året. Därefter har konceptbilen utsetts till årets snyggaste i en tävling vid namn ”Automotive Brand Contest 2012”. Formerna ingår i Mazdas nya designtema som de kallar ”Kodo – Soul of Motion”. Ett tydligt kännetecken från detta tema är den nya fronten där den femkantiga grillen har vad man kallar ”signature wings”, det vill säga en nedre kromsarg som viker av från grillen längs med huvkanten in mot strålkastarna som för övrigt har LED-ljus i sig, vilket är första gången i en Mazda-modell. Ett effektfullt sätt att skapa karaktär och som vi redan sett på CX-5, om än i betydligt nättare form. Formerna innebär också ett lägre luftmotstånd med en Cd-värde på 0,26.

 Insidan

 Interiört skiljer sig nya Mazda 6 en hel del från utgående generation. Inte bara ögat märker skillnader utan också ben och andra delar av kroppen eftersom nya Mazda 6 bjuder på större innerutrymmen tidigare, mycket tack vare den 10,5 centimeter längre hjulbasen som totalt mäter 2,83 meter. Främre hjulaxeln har flyttats tio centimeter längre fram från A-stolpen sett jämfört med tidigare. Utöver att komma utrymmet till godo ger det bilen ett kortare överhäng fram.

 Tyckte du som förare att Mazda 6 generation två var för trång i framsätet kan det vara intressant att veta att nya har ytterligare två centimeter att leka med. För baksätespassagerarna är det mest intressanta de 4,3 centimeter extra knäutrymme som tillkommit samtidigt som sittdynan är två centimeter längre och ryggstödet 3,3 centimeter högre.

 Mazda har väl inte varit direkt kända för premiumkänsla på reglage, knappar och övrig interiör men det håller så sakteliga på att förändras. I nya Mazda 6 har japanerna lagt stort fokus på öka känslan som förmedlas till förare och passagerare. Mjuka materialval kombineras med matta kromlister på exempelvis instrumentbräda och runt mätartavlorna. Det som är viktigt för föraren under körning har optimerats för just föraren för så smidigt handhavande som möjligt. Bland annat den nya multifunktionsratten har förbättrats ordentligt. Framtida test och provkörningar får avgöra om Mazda har kommit ifatt tyskarna som ofta fungerar som måttstock när det gäller känslan i material. Även ljudkomforten har det jobbats hårt med och enligt Mazda har man haft för avsikt att bli klassledande på den punkten, dock utan att förta ljudbilden som skapas vid accelerationer.

 Vad gäller bagageutrymmet har några liter tyvärr fått stryka på foten. 483 liter ryms längst bak i bilen jämfört med 519 liter i utgående modell. 483 liter är dock mer än i exempelvis Honda Accord Sedan som rymmer 409 liter men något mindre än i Toyota Avensis i sedanutförande som rymmer 509 liter. Men Mazda säger att själva lastutrymmet är mer ergonomiskt riktigt och bagageluckeöppningen är 3,2 centimeter bredare än tidigare.

 Tekniken

 Förutom den nya, tuffa formgivningen är det tekniken som bilen besitter som är det mest intressanta då nya Mazda 6 har proppats full med alla tillgänglig upplevelse- och bränslebesparingsteknik som de kallar SkyActiv och som vi redan fått ta del av till viss del i CX-5.

 I SkyActiv-konceptet ingår exempelvis chassit med sina nyutvecklade främre fjäderben och ett nytt bakre multilänksystem. Detta ska inte bara ge bättre köregenskaper utan också mer körglädje än i någon Mazda tidigare. Just körglädjen har varit A och O när bilen utvecklades och man sneglade inte helt oväntat på sin egen MX-5 när man ställde kraven.

 Styrningen är elektrohydraulisk och ska inte bara spara dyrbart bränsle jämfört med tidigare utan också bjuda på rappare respons. Dessutom ska ratten vara mer ”stadig” även på ojämna vägar.

 Karossen har också fått sig en dos SkyActiv och är betydligt lättare än tidigare mycket tack vare ultrahöghållfasthetsstål vilket i sin tur tillsammans med andra komponenter gör bilens tjänstevikt lägre. Den nya karossen gör dessutom bilen 30 procent mer vridstyv än utgående Mazda 6, bra för både köregenskaperna och krocksäkerheten.

 Annan bränslebesparande SkyActiv-teknik är start/stopp-systemet i-Stop som kom redan för några år sedan men som nu finns som standard i alla Mazdas modeller oavsett motor och transmission. Lägg därtill det nya bromskraftåtervinningssystemet i-Eloop som har premiär just i nya Mazda 6. Så fort föraren släpper på gaspedalen börjar rörelseenergin att återvinnas och elektriciteten som bildas tillfälligt lagras i en superkondensator som har fördelen av att kunna laddas och urladdas mycket snabbt. Dessutom är superkondensatorn resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning. Energin som den lagras används för att driva klimatanläggning, ljudsystem och andra elektriska komponenter i bilen. Det sparar bränsle.

 Motorer och växellådor

 Nya Mazda 6 kommer med en rad olika SkyActiv-motorer. På bensinsidan benämns dessa SkyActiv-G och finns i tre olika versioner. En med 2,0-liters cylindervolym, 145 hästkrafter och 210 newtonmeter. Denna finns även i en High Power-version med 165 hästkrafter. Sista bensinalternativet är 2,5-litersmotorn på 192 hästkrafter och 256 newtonmeter. Denna motor har en ny balansaxel för mer vibrationsfri gång och sänkt ljudnivå.

 Till bensinmotorerna kan man välja antingen manuell sexväxlad låda, kallad SkyActiv-MT, eller sexstegad automatlåda som kallas SkyActiv-Drive.

 Några förbrukningssiffror presenterar Mazda inte i nuläget, inte för de europeiska Euro 5-motorerna. Däremot för de ryska Euro 4-motorerna men de är inte aktuella för oss så de går vi inte in på.

 Dieselalternativen, SkyActive-D, nämner Mazda ingenting om i nuläget men vi kan ju anta att det blir samma som i CX-5, det vill säga en 2,2-litersmaskin med antingen 150 eller 175 hästkrafter varav förstnämnda finns som miljöklassad vilket kanske också blir aktuellt för Mazda 6. Mer information om dessa, och allt annat som rör motorerna, får vi på Parissalongen om en månad.

 Säkerheten

 Att Mazda siktar på full pott i Euro NCAP är ingen vild gissning. Förutom ett chassi med trygga köregenskaper, mer vridstyv kaross, bättre bromsservo, krockkuddar och andra säkerhetsdetaljer har bilen även adaptiva strålkastare med automatisk avbländning, radarbaserat döda vinkeln-varningssystem, system som varnar för ofrivilligt filbyte, panikbromssignal som med blinkande ljus varnar bakomvarande trafik för kraftig inbromsning i farter över 50 km/h och Smart City Brake Support som automatiskt bromsar vid farter upp till 30 km/h om hinder skulle uppstå framför bilen. Dessutom har nya Mazda 6 starthjälp i backe.

 Kombiversionen

 Nu har vi alltså avhandlat sedanversionen av nya Mazda 6 som har världspremiär i dag i samband med bilsalongen i Moskva. Många av er som läser här är förmodligen extra intresserade av nya Mazda 6 Kombi, eller Mazda 6 Wagon som den från och med nu kommer att heta även i Sverige. Den bilen har premiär på Parissalongen om en månad. Då får vi all fakta om den och så klart mer specifikationer kring motorer och andra drivlinekomponenter.

 Sverigepremiär är det februari/mars nästa år, eventuellt lite tidigare. Några prisuppgifter finns inte att ta del av i dagsläget men så fort det finns så vet du var du ska hålla utkik – just det, teknikensvarld.se!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!