Mazda MX-5 chassi och drivlina

Nya Mazda MX-5 – första officiella bilden

Just nu, förutom att läsa den här raden, tittar du på Mazdas första officiella bild på nya MX-5. Helt korrekt, det är chassit med hjulupphängning och drivlina till den kommande generationen som visas upp.

Det har varit mycket MX-5-snack på senare tid, inte minst i år eftersom Mazdas populära roadster firar 25 år som modell. En ny, fjärde generation MX-5 väntar runt hörnet och vi är många som är nyfikna.

 Lite av den nyfikenheten stillar Mazda nu när de på New Yorks bilsalong visar upp chassit till nya MX-5 för första gången. Någon kaross ser vi inte röken av, den får vi enligt obekräftade uppgifter inte ta del av förrän i februari 2015, då på Chicagos bilsalong. Samma ställe som MX-5 en gång hade urpremiär 1989.

 Chassibilden, som vi har kapat upp i småbitar i galleriet nedan, säger kanske inte gemene man speciellt mycket. Men det vi tittar på är ett nytt Mazda SkyActiv-chassi av lättviktskonstruktion som ska bjuda på mer stabilitet än tidigare MX-5-chassin. Vi ser också drivlinan i form av fyrcylindrig motor som är placerad över framaxeln, eller i själva verket strax bakom axeln vilket gör MX-5 till en mittmotorbil. Via transmissionen och kardanen leds kraften bak till den nya multilänkbakaxeln. Nya MX-5 blir alltså bakhjulsdriven, precis som sina föregångare.

Mazda säger at nya MX-5 blir mer än 100 kilo lättare än den generation som nu säljs hos Mazda-handlarna. Tygtaksversionen kan bli så lätt att den nästan nuddar vid 1000 kilo. Viktfördelningen är enligt Mazda perfekta 50:50, det vill säga lika mycket över fram- och bakaxel.

Vilka motorer som hamnar i nya MX-5 råder det diskussioner om fortfarande eftersom Mazda inte har avslöjat någonting i dagsläget. Men instegsmotorn skulle mycket väl kunna bli den 2,0-litersmaskin på 120 hästkrafter som finns i nya Mazda 3 medan toppversionen blir en SkyActiv-historia, möjligtvis den 165-hästarsmaskin på 2,0 liter som vi finner i CX-5.

Det har även ryktats om att MX-5 kan få en dieselmotor, vilket i så fall skulle vara första gången.

Som vi skrev om nyligen blir det sannolikt ingen Alfa Romeo Spider baserad på nya MX-5, något som var tanken. Däremot lutar det i stället åt en Abarth-version.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!