Mercedes A-klass

Nya Mercedes A-klass – all fakta, bilder och film

Vi vet redan hur den ser ut, från i stort sett alla vinklar. Men nu är den presenterad – på riktigt. Här är nya Mercedes A-klass. Helt nytt utseende, större, sportigare... men kanske inte lika egen, eller?

En av de mest iögonfallande nyheterna på årets Genèvesalong borde utan tvekan vara nya Mercedes A-klass. Inte för att den ser ut som ett rymdskepp från framtiden eller för att den är lackerad i någon illgrön kulör som ger en svindel. Utan för att nya Mercedes A-klass bjuder på helt nya former om man jämför med de två tidigare generationerna. Medan generation W168 (1997-2004) och generation W169 (2004-2012) var smala och högbyggda bilar med MPV-stuk är nya W176-generationen något helt annat, den har nämligen förvandlats till en bil som karossmässigt inte skiljer sig från konkurrenterna Audi A3 och BMW 1-serie något nämnvärt.

 Nya Mercedes A-klass är andra modellen som nyttjar den nya MFA-plattformen där akronymen står för Modular Front Architecture. Först ut var nya generationen B-klass som visades upp på Frankfurtsalongen i höstas. Precis som plattformsnamnet avslöjar är nya A-klass framhjulsdriven precis som sina föregångare. Därmed är BMW fortsatt ensamma i dyrare golfklasstrion (där 1-serie, A-klass och A3 ingår) med bakhjulsdrift. En trio som Volvo tänker spräcka med sin V40, som även den är framhjulsdriven.

 Mercedes har dock förberedd A-klass för drivning på bakhjulen, dock endast i kombination med drivning på framhjulen – fyrhjulsdrift som vi kallar det, eller 4Matic som Mercedes vill att vi ska säga.

 Nya A-klass har vuxit 41 centimeter på längden jämfört med föregående generation. Totalt mäter den 4,29 meter från främre till bakre stötfångare, 1,78 meter på bredden och 1,43 meter på höjden. Med dessa mått är den något kortare på längden men både bredare och högre än BMW 1-serie i femdörrarsutförande. En jämförelse med nya Audi A3 haltar då A3 endast presenterades i tredörrarsutförande, så den jämförelsen väntar vi med.

 När nya Mercedes A-klass når handlarna i september senare i år finns det att välja mellan allt från snåla dieselmotorer till sportigare bensinmotorer. Gemensamt för alla är att de är utrustade med start/stopp-system som kan spara en och annan dyr droppe bränsle i framför allt stadstrafik. Till motorerna kan väljas antingen sexväxlad manuell låda eller sjustegad dubbelkopplingslåda, 7G-DCT som den heter på ”mercediska”.

 Bensinmotorerna benämns A 180 som har 115 hästkrafter plockade ur 1,6 liter cylindervolym, A 200 som har 156 hästkrafter ur samma volym samt A 250 som har 211 hästkrafter hämtade ur 2,0 liter. Alla tre är direktinsprutade och turboladdade. På 1,6-litersmotorn finns ett system som kallas Camtronic som innebär att inloppsventilerna begränsar gasflödet så att förbrukningen sjunker i jämn hastighet.

 På dieselsidan gäller också direktinsprutning och turboladdning. A 180 CDI är snålast och hämtar 109 hästkrafter ur 1,6 liter motor. Koldioxidutsläppet från denna ligger på låga 99 gram per kilometer. Vridmomentet uppgår till 250 newtonmeter. Samma motor går att få med 136 hästkrafter och 300 newtonmeter. Toppdieselmaskinen har en cylindervolym på 2,2 liter och ger 170 hästkrafter och 350 newtonmeter.

 En vass AMG-version kommer också, även om det dröjer. Då blir det ytterligare en turboladdad fyrcylindrig bensinmotor att välja på, men den får en bra bit över 300 hästkrafter.

 A-klass generation tre är utrustad med Mercedes antikollisionssystem som varnar föraren för hinder med ljud- och ljussignaler samt förbereder bromssystemet på max effekt om föraren väljer att nödbromsa. Andra säkerhetssystem som gör sitt inträde i A-klass är döda vinkeln-varning och filvarningssystem.

 Som vi tidigare fått reda på är nya A-klass fullt kompatibel med iPhone med allt vad det innebär. Så småningom kommer även andra smarta telefoner utöver iPhone att kunna kopplas ihop med bilen för att kunna strömma musik, surfa, navigera och mycket annat.

 Så klart kommer också ett AMG-paket som tuffar till bilen rejält. Ta en titt på den gråa bilen i det stora bildgalleriet nedan.

 Några svenska priser är i dagsläget inte klara. Vi återkommer med dessa så fort Mercedes skickar ut prisuppgifterna.

Så vad säger du – tycker du att nya A-klass lika egen som tidigare versioner?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr