Nya Mercedes-AMG GLA 45 S officiell

Nu stoppar Mercedes in sin hårdtrimmade turbofyra i nya minisuven GLA. Resultatet blir GLA 45 S 4Matic+ som 421 hästkrafter och gör 0-100 km/h blixtrande snabbt.

Om du har suktat efter Mercedes superhårdtrimmade turbofyra, men inte känt dig hemma i A-klass- eller CLA-karossen kommer nu lösningen. Mercedes-AMG har satt tänderna i andra generationen GLA och gett den samma motor som A 45 S och CLA 45 S. Den nya bilen heter, logiskt nog, Mercedes-AMG 45 S och ska man vara petnoga så ska man även lägga till 4Matic+ eftersom den är fyrhjulsdriven.

Eftersom GLA är en lite större och tyngre bil med mer luftmotstånd blir den inte riktigt lika blixtrande snabb som A 45 S och CLA 45 S. 0-100 km/h på 4,3 sekunder ska väl räcka, även om det är hela fyra tiondelar långsammare än A 45 S 4Matic+. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 270 km/h och angiven förbrukning är 0,91 l/mil.

Mercedes tvålitersfyra (motorkod M139) är i skrivande stund världens starkaste fyrcylindriga motor i serieproduktion. Med hjälp av en twinscrollturbo tar Mercedes-AMG ut totalt 421 hästkrafter och 500 newtonmeter. Det blir 210,5 hästkrafter per liter! Men det gäller att köra aktivt. Det maximala vridmomentet finns bara inom ett relativt smalt varvtalsspann: 5 000–5 250 r/min.

Om man tycker att 421 hk och 500 Nm är i värsta laget kan man slå till på ”halvvärstingen” 45 AMG 4Matic+ (notera avsaknaden av S) som har 387 hk och 480 newtonmeter. Då får man också nöja sig med att 0-100 km/h tar 4,4 sekunder och att toppfarten begränsas till 250 km/h. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr