100708-mercedes cl 2011

Nya Mercedes CL – en facelift

En av de lyxigaste coupémodellerna på marknaden är Mercedes CL som i sin senaste upplaga kom 2007. Nu har lyxlimpan knådats om för att behaga ytterligare några år. Dessutom bjuds det på en ny V8-maskin med extra mycket kraft.

Mercedes kallar den för nya generationen CL, vi kallar den för senaste generationen CL i ansiktslyft utförande. Modellserien CL presenterades 1998 men har egentligen funnits bra mycket längre än så då den från början hette SEC för att knyta an till sitt plattformssyskon S-klass.  2007 kom senaste generationen och det är alltså den som nu genomgår en ansiktslyftning för att fräschas till.

På utsidan är förändringarna små men den med vana CL-ögon syns de tydligt. Bakljusen har uppdaterats men främst är det i nosen som de största förändringarna skett utseendemässigt. Främre stötfångaren har gjorts om och innehåller tre luftinsläpp till skillnad mot ett tidigare. De yttre ståtar med dimljus av lysdiodtyp, något som blir allt vanligare, inte minst på Mercedes modeller. Strålkastarna har fått nya former och stämmer nu mer överens med de som finns på SL. I grillen har en kromribba trillat bort och huven har bullats upp med extra veck.

Interiört har Mercedes uppgraderat CL med ännu högre kvalitet på materialet i kombination med nya färgsättningar. Ratten har fått ny utformning medan belysning nu finns att köpa i extravagant utförande som tillåter tre olika ljussättningar.

Även om det kallas ansiktslyftning så är denna på Mercedes CL inte lika mycket betonad på det yttre som på det inre, det vill säga det som finns under skalet. En helt ny motor presenteras till modellen samtidigt som den gamla trotjänaren, V8:an på 388 hästkrafter, har gjort sitt. Den nya avlösaren, som sitter i CL 500 (som har fått tilläggsbeteckningen BlueEfficiency), består också av åtta cylindrar i V-formation, men där slutar likheterna. Cylindervolymen ligger på 4,7 liter (0,8 liter mindre än föregångaren) men är ändå tolv procent starkare tack vare biturbotekniken. 435 hästkrafter i stället för som tidigare 388 i CL 500 låter väl inte så dumt? Dessutom har vridmomentet ökat rejält, från 530 till 700 newtonmeter. Då kan man tänka sig att förbrukningssiffrorna har skenat iväg, men faktiskt inte. I stället är det tvärtom. Nya CL 500 i bakhjulsdrivet utförande vill ”bara” ha 0,95 liter bensin vid blandad körning, det är hela 23 procent mindre än i gamla CL 500. Samtidigt har koldioxidutsläppet sänkts från 288 till 224 gram per kilometer. Det är ganska imponerande för en bil av den här storleken som till råga på allt gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder (gamla CL 500 fixade sprinten på 5,4 sekunder).

Vill man vara ännu snabbare vid rödljusen (varför behöver man ha så bråttom för?) är det CL 600 som gäller med sin biturboförsedda V12-motor på sex liter och 517 hästkrafter. Den gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder, men det kostar så klart med i form av bensinförbrukning.

Även om Mercedes inte nämner något ännu så kommer även nya CL att finnas i AMG-utförande (se läckta bilder i undre bildspelet nedan). Dels handlar det om CL 63 AMG som bestyckas med nya biturbo-V8:an på 5,5 liter som ger 544 hästkrafter, dels CL 65 AMG som med sin biturboförsedda V12 på 6,0 liter pumpar ur sig hela 630 hästkrafter och 1 000 newtonmeter.

Mercedes CL är tänkt att döpas om till S-klass Coupé i likhet med CLK som blev E-klass Coupé. Detta har dock inte gjorts i samband med ansiktslyftningen utan kommer i stället att äga rum i samband med att en helt ny generation presenteras, troligen 2013.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!