090401-mercedes-e 63 amg

Nya Mercedes E 63 AMG officiell

Att officiellt presentera en ny bilmodell den 1 april kan ses som lite vågligt. Sådant tar dock inte Mercedes hänsyn till när de i dag för första gången släpper information och bilder på nya Mercedes E 63 AMG. 525 hästkrafter är det som gäller i stället för som tidigare 514.

W212, eller nya Mercedes E-klass som den är känd som hos oss vanliga dödliga, har alldeles nyligen lanserats. Så nu kommer grädden på moset – nya Mercedes E 63 AMG. Värstingen i modellserien.

Gamla E 63 AMG, den som baserades på W211 och fortfarande finns kvar i kombiutförande, har 514 hästkrafter. Respektingivande helt klart, men siffran har ändå skruvats upp en aning till totalt 525 hästkrafter, det vill säga lika många som finns i S 63 AMG och SL 63 AMG.

Effekten hämtas från den vid det här laget mer än välkända V8-motorn på 6,2 liter (inte 6,3 liter som beteckningen kan ge sken av). Maximalt vridmoment uppgår till hela 630 newtonmeter. Toppfarten och accelerationen från stillastående till 100 km/h anges till 250 km/h respektive 4,5 sekunder, alltså samma siffror som för föregångaren.

Motorn är kopplad till samma låda som finns i SL 63 AMG, med andra ord den sjustegade automatlåda som benämns Speedshift MCT. Den tillåter fyra olika förinställda växlingslägen – C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport Plus) och M (manuell). I sistnämnda läget kan lådan genomföra växlingarna på 100 millisekunder.

I förstnämnda läget, Controlled Efficiency, växlar lådan mjukt och uppväxlingarna sker tidigt för att hålla motorns varvtal så lågt som möjligt. Trots ökad effekt ska nya E 63 AMG vara tolv procent snålare än sin föregångare.

I sportläget finns en funktion som Mercedes kallar för Race Start som kan beskriva som motsvarigheten till Porsches Launch Control vilket mer eller mindre innebär maximal effekt utan hjulspinn och optimerade växlingar.

Andra nyheter för förbättrad körupplevelse är servostyrningen och det ESP-systemet som hämtats från SL 63 AMG och C 63 AMG. Servostyrningen är mer direkt än tidigare (22 procent mer direkt än vanliga hos E-klass) och adaptiv – den anpassar sig efter hastigheten. ESP-systemet (antisladd) utlovas bjuda på det bästa både vad gäller säkerhet och körglädje. Det kan försättas i tre olika lägen – ESP På, ESP Sport och ESP Av. Vad de betyder var för sig behöver knappast någon närmare förklaring.

När vi ändå är inne på säkerhetsbiten kan vi nämna några andra standardfinesser som minskar olycksrisken för de åkande i en E 63 AMG. Bland annat finns det så kallade Pre Safety-systemet som förbereder bilen för en krock om en sådan skulle vara annalkandes, bromsassistens, sju krockkuddar och nackstöd med aktivt skydd mot pisksnärtskador.

Till detta kan man välja bland en rad extrafunktionen, så som varningssystem vid ofrivilligt filbyte, döda vinkeln-varningssystem, Pre Safe-bromssystem som kan bromsa bilen hela vägen ned till stillastående om så behövs, intelligent strålkastarljus med automatisk avbländning och mycket annat.

Utseendemässigt kan man ganska enkelt särskilja E 63 AMG från en standard-E-klass. I vanlig ordning ser man det på fronten med sin argare blick och större luftintag. En annan detalj fram på bilen som avslöjar att det är en AMG-version som kör förbi dig i omkörningsfilen är framskärmarna som är breddade med 17 millimeter. Dessa bär så klart också på de obligatoriska 6.3 AMG-emblemen. Baktill ser man att det handlar om toppmodellen mest tack vare fyra maffiga kromade utblås, två på var sin sida om diffusorn.

Precis som bilens lägre markfrigång avslöjar också de stora hjulen att det är en prestandabil. Fälgarna mäter 18 tum på höjden samt 9 respektive 9,5 tum på bredden (fram och bak alltså). Dessa är skodda med högfartsdäck i dimensionerna 255/40 fram och 285/35 bak. Bakom (alla) hjulen huserar 360 millimeter höga ventilerade och hålborrade bromsskivor.

Inuti bilen andas det också prestandabil i form av AMG-sportstolar med förbättrat sidostöd, fyrekrad AMG-ratt med tillhörande växelpaddlar. I mitten av mittkonsolen finner man AMG Drive Unit där man som förare kan ställa in det mesta, allt från växellådans uppförande och ESP-systemet till stötdämparna.

För den som vill ha sin E 63 AMG än mer personlig finns en rad extrautrustning som Mercedes har valt att kalla AMG Performance Studio. Under detta namn döljer sig bland annat 19-tumsfälgar med däck i dimensionerna 255/35 fram och 285/30 bak, hårdare stötdämpning, bakdiff som kan låsas upp till 40 procent, höjd toppfartsspärr till 299 km/h, bakvinge, treekrad ratt, kolfiber för både ut- och insida samt mycket annat.

Lanseringen av nya Mercedes E 63 AMG äger rum i augusti. Men först är det premiär på bilsalongen i New York nästa vecka.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr