Mercedes E 63 AMG Foto: Hans Hedberg

Nya Mercedes E 63 AMG S 4Matic – tre snabba från provkörningen

Hans är i paradiset. I går ansiktslyfta Mercedes E-klass, i dag nya E 63 AMG – värstingversionen av E-klass som har blivit ännu värre. Har han tid med oss? Låt oss se!

Hola igen Hans! Förstår att du skiftat från nya Mercedes E 250 CDI till uppdaterade E 63 AMG när du ändå var ner i Barcelona?

– Si, si, nu är det andra bullar som gäller! Karossen har fått samma utseende som övriga E-klass och under huven är den tidigare 6,2-liters V8-sugmotorn ersatt av dubbelturbomaskin på 5,5 liter. Avgassmattret är beroendeframkallande!

Vad är de stora nyheterna?

– Att det är mer av allt. Effekt, prestanda, tillval. Nu går det att få E 63 AMG med 4Matic, som kombi och i extra kralligt S-utförande.

S?

– Ja, som mothugg till BMW M5 och Audi RS6 matchar E 63 AMG S med ökad effekt (585 hk) och en tiondel sekund snabbare på 0-100 km/h. 3,6 sekunder på klassikersprinten är respektingivande! Den går som en skållad... S finns bara med 4Matic och eftersom 4Matic lanseras efter sommaren är det också datumet för S-versionen. Vanliga E 63 AMG går att beställa nu, från 992 900 kronor. Fyrhjulsdrivna versionen från 1 030 900 kronor. Vill du dessutom ha ett S blir det ett påslag på ytterligare 107 000 kronor, totalt 1 137 900 kronor. Det kostar att ligga på topp!

– Men nu måste jag hasta vidare, ni får läsa mer om Stuttgarts grymma ulv i fårakläder i Teknikens Värld nummer 7/2012!

Du hörde vad Hans Hedberg sa: i Teknikens Värld nummer 7/2012 som kommer 14 mars berättar vi allt om nya Mercedes E 63 AMG. Nervös över att du ska glömma det? Rädda situationen med en prenumeration!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!