Hola igen Hans! Förstår att du skiftat från nya Mercedes E 250 CDI till uppdaterade E 63 AMG när du ändå var ner i Barcelona?
– Si, si, nu är det andra bullar som gäller! Karossen har fått samma utseende som övriga E-klass och under huven är den tidigare 6,2-liters V8-sugmotorn ersatt av dubbelturbomaskin på 5,5 liter. Avgassmattret är beroendeframkallande!
Vad är de stora nyheterna?
– Att det är mer av allt. Effekt, prestanda, tillval. Nu går det att få E 63 AMG med 4Matic, som kombi och i extra kralligt S-utförande.
S?
– Ja, som mothugg till BMW M5 och Audi RS6 matchar E 63 AMG S med ökad effekt (585 hk) och en tiondel sekund snabbare på 0-100 km/h. 3,6 sekunder på klassikersprinten är respektingivande! Den går som en skållad... S finns bara med 4Matic och eftersom 4Matic lanseras efter sommaren är det också datumet för S-versionen. Vanliga E 63 AMG går att beställa nu, från 992 900 kronor. Fyrhjulsdrivna versionen från 1 030 900 kronor. Vill du dessutom ha ett S blir det ett påslag på ytterligare 107 000 kronor, totalt 1 137 900 kronor. Det kostar att ligga på topp!
– Men nu måste jag hasta vidare, ni får läsa mer om Stuttgarts grymma ulv i fårakläder i Teknikens Värld nummer 7/2012!
Du hörde vad Hans Hedberg sa: i Teknikens Värld nummer 7/2012 som kommer 14 mars berättar vi allt om nya Mercedes E 63 AMG. Nervös över att du ska glömma det? Rädda situationen med en prenumeration!
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.