Nya Mercedes E-klass Kombi – tre snabba från provkörningen

Är nya Mercedes E-klass Kombi världens lyxigaste laståsna? Det är precis vad Erik Wedberg försöker ta reda på just nu. Här får vi en första rapport från provkörningen i Hamburg.

Hej Erik, ser det ut som att nya E-klass Kombi behåller sin plats som herre på kombitäppan?

– Ja, det måste jag nog säga. Med sedankarossen har nya E-klass flera konkurrenter, bland annat S90, som utmanar starkt men i kombisegmentet är rivalerna färre.

Hur är lastutrymmet?

– Med alla säten på plats rymmer den ungefär 100 liter mer än Volvo V90 och när man fäller baksätesryggarna ökar försprånget. Den har framförallt smartare lösningar, till exempel 40/20/40-fällning som gör kombilivet lite lättare. Automatisk nivåreglering på bakaxeln och elbaklucka är standard. Det är ju toppenbra.

Har den samma komfort som sedanen?

– Kombikarossen brukar bli lite ljudligare än sedaner eftersom ljudet från bakre hjulhusen tillåts komma in i kupén, men jag kan inte säga att det är något som märks här. Nya E-klass är en oerhört bekväm bil, även med kombiryggsäck. Men dyr. Listpriserna för E 220 d Kombi börjar på strax över 400 000 kronor men Mercedes marknadsför hellre SE-versionen som har lite extrautrustning och automatlåda. Då är priset 417 800 kronor.

Hela provkörningsrapporten läser du i nästa nummer av Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!