Nya Mercedes GLC officiell – har rundare former och nytt namn

Nu presenterar Mercedes ersättaren till kantiga GLK, GLC som den nu kommer att heta har både modernare former och drivlinor.

Nu visas andra generationen av 

Mercedes GLK som nu byter namn till GLC för att passa in bland Mercedes nya modellbeteckningar och för att förtydliga släktskapet med C-klass. Likt övriga nyare Mercedes-modeller får nya GLC mjukare och modernare former som är ett stort steg från den kantiga föregångaren. Med det får nya GLC en lyxigare image än det tidigare lite "bruksigare" uttrycket. Utöver standardutförandet erbjuds både AMG- och terräng-paket som ger ett sportigare eller mer "skogsmulleaktigt" utseende.

Interiören ser i stort sett likadan ut som den i C-klass med runda former och detaljer i trä blandat med läder och lackerade plastytor, trädetaljerna kan även bytas ut mot kolfiber eller aluminium, som extra krydda finns även stämningsbelysning i valbara färger. Mittkonsolen domineras av en 7- eller 8,4-tumsskärm och infotainmentsystemet manövreras via ett styrhjul mellan stolarna.

Jämfört med föregångaren har GLC 118 millimeter längre axelavstånd, utrymme som till större delen gynnar baksätespassagerarna i form av mer benutrymme och större dörröppning. Även bagageutrymmet har växt till sig och rymmer nu upp till 1 600 liter vilket är 100 liter mer än föregångaren.

Till en början erbjuds fyra motoralternativ, två dieslar, en bensinare och en laddhybrid. De förstnämnda är GLC 220d och GLC 250d som levererar 170 respektive 204 hästkrafter samt 400 och 500 newtonmeter, snittförbrukning för dessa uppges till mellan 0,5-0,55 l/mil. Bensinalternativet GLC 250 har en motor på 211 hästkrafter och 350 newtonmeter med en snittförbrukning på 0,65-0,71 l/mil.

Laddhybriden GLC 350e har en bensinmotor på 211 hästkrafter och en elmotor på 116 hästkrafter. 0-100 km/h ska avklaras på 5,9 sekunder och toppfarten uppges till 235 km/h. Enligt Mercedes är räckvidden på enbart eldrift upp till 34 kilometer. Samtliga motoralternativ har även 4Matic fyrhjulsdrift och kopplas till en sjustegad automatlåda.

Jämfört med föregångaren är GLC cirka 80 kg lättare tack vare en smartare konstruktion med en blandning av aluminium och höghållfasthetsstål.

Som standard har GLC bland annat helljusassistans, sidvindskompensation och autobroms. Som tillval erbjuds även luftfjädring och "Off-Road Engineering"-paket med fem körprogram för terrängkörning.

Premiär för nya GLC sker senare i höst och svenska priser är ännu inte fastställda. Senare kommer även en coupéversion som är tänkt att konkurrera med bland annat BMW X4.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!