Foto: Mercedes-Benz AG - Global Communications Merc / © Mercedes-Benz AG

Nya Mercedes S-klass – så lyxig blir interiören

Helt nya Mercedes S-klass är på gång och nu får vi en första titt på insidan av den nya flaggskeppsmodellen.

Det börjar dra ihop sig till världspremiären av nya Mercedes S-klass som är planerad till 2 september. Därför delar Mercedes nu med sig om några detaljer gällande interiören av bilen som ska knäcka konkurrenter som Audi A8 och BMW 7-serie. Men detta är inte bara en inblick i hur S-klass kommer att se ut.

Biltillverkare premiärvisar ofta sin nya teknik och design med toppmodellerna innan de lägre stående i modellflottan också får ta del av de flesta funktioner och designgrepp.

Foto: Daimler AG

Jämfört med sin föregångare är interiören i nya S-klass avsevärt mycket mer avskalad samtidigt som den ser mer exklusiv ut. Mittkonsolen som sträcker sig fram mot och upp över instrumentbrädan huserar en pekskärm avsedd för både infotainment, klimatanläggning och liknande. Alltså på ett liknande sätt som Tesla startade en trend med när de lanserade Model S. Tyvärr så verkar Mercedes ha integrerat samtliga, tidigare fysiska, knappar i denna skärm, så även volymvredet.

Skärmen till instrumenteringen framför ratten är bekant från tidigare men har nu en mer fristående position utan keps över sig. Infotainmentsystemet är den nya andra generationen av Mercedes så kallade MBUX som har premiär i just S-klass. Med det kommer saker som svep-knappar på ratten för att styra systemet.

Foto: Daimler AG

Utsmyckningen av instrumentbräda och dörrsidor säger sig Mercedes ha inspirerats av trädäcken på lyxjakter och kunden ska kunna välja mellan bland annat att ha lackerade träytor eller obehandlade, trädekoren har också inlägg av aluminium.

De runda luftventilerna är bortstädade och ersatta av rektangulära sådana i mitten av instrumentbrädan, samt mycket smala i kanterna där dörren möter instrumentbrädan.

1 av 6 Foto: Daimler AG
2 av 6 Foto: Daimler AG
3 av 6 Foto: Daimler AG
4 av 6 Foto: Daimler AG
5 av 6 Foto: Daimler AG
6 av 6 Foto: Daimler AG

Liksom tidigare går det att välja mellan två eller tre sittplatser i baksätet där det förstnämnda betyder två separata fåtöljer, och det senare en konventionell sammanhängande dyna. Utöver detta finns också ett utval av olika bord- och armstödslösningar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!