Mercedes SL 2012

Nya Mercedes SL avslöjad!

Mercedes ska presentera en ny generation SL på Detroitsalongen i januari, men redan nu kan vi avslöja de nya formerna för er, både utsidans och insidans. Som vi ser är det mer eller mindre extremt likt lillebror SLK.

Det är alltså världspremiärdags för en ny generation Mercedes SL på bilsalongen i Detroit i januari 2012 och enligt förhandsuppgifter tänker Mercedes bjuda oss på förhandsinformation och bilder redan 15 december, alltså om två dagar.

 Men det är tur att du har teknikensvarld.se som redan i dag kan visa dig hur nya Mercedes SL ser ut, detta tack vare en tysk tipsare som vill förbli anonym. Vi tackar och tar emot.

 Mercedes SL är en ikon utan dess motstycke. Tänk dig – för fem och ett halvt årtionde sedan presenterades första SL-generationen, en bil som alla förmodligen känner till, nämligen 300 SL – mer känd som måsvingen (som dock inte var enda karossversionen).

 Nu, mer än ett halvt sekel senare, är det dags för sjätte generationen (eller sjunde, beroende på om man väljer att räkna in 190 SL eller inte) att ta över stafettpinnen efter nuvarande generation R230 som redan har drygt tio år på nacken (och som genomgick ett ansiktslyft inför modellår 2008).

 Tittar vi på bilderna på nya SL ser vi att det handlar om just en SL, men helt enkelt är det inte om man inte skärper sinnena. Jämför gärna med dessa SLK-bilder (öppnas i nytt fönster) så ser du att Mercedes har kopierat friskt från lillebror. Inte en nackdel i sig eftersom nya SLK har fått goda omdömen sett till utseendet, men den som betalar mer än dubbelt så mycket för en SL vill nog inte att hans eller hennes bil ska förväxlas med en ”billig” SLK.

 Fronten, speciellt spoilern men delvis också huven, känns väldigt mycket SLK. Grillen är mer upprätt och lite större än på utgående generation. På sidorna ser vi att nya måsvingen SLS AMG har stått för inspirationen då gälarna på framskärmarnas bakkant är i stort sett identiska. Bilens bak visar tydligt Mercedes nya formspråk gällande bakdelar. Här ser man lite SLK men framför allt nya CLS (bilder på länken, öppnas i nytt fönster).

 Bilderna visar också att SL förblir en cabriolet (roadster om man ska vara petig) med plåttakskonstruktion. Det finns dock en stor skillnad jämfört med tidigare vad gäller taket. Nya SL kan utrustas med panoramaglastak, eller Magic Sky Control som Mercedes kallar sin glastakskonstruktion för. Magic Sky Control introducerades tillsammans med nya SLK och är ett glastak där de åkande i bilen kan reglera ljusinsläppet samtidigt som glasytan reflekterar solens farliga strålar. En annan finess med glastaket är att kupéns temperatur inte skjuter i höjden även om bilen skulle vara placerad under en stekande sol.

Interiört är det också mycket SLK. Rundlarna för hastighets- och varvräknare är i stort sett identiska, så även displayklustret mellan dessa. Ratten och instrumentbrädan har samma grundformer som i SLK men är mjukare i utförandet i SL. Dörrsidorna och mittkonsolen har också de drag från lillebrorsan men bjuder på lite mer påkostat utförande.

 Andra nyheter med nya generationens SL är att den kommer att vara lättare än utgående generation trots att den i stort sett är oförändrad storleksmässigt (dock med aningen längre hjulbas). 125 till 140 kilo lättare snackas det om vilket har möjliggjorts genom flitigare användande av lättviktsmaterial som till exempel aluminium. Det resulterar inte enbart i en spänstigare körupplevelse utan också i att bränsleförbrukning och utsläpp minskas. Därmed gör bilen också mer skäl för sin modellbeteckning SL som ju står för ”Sport” och ”Leicht”, det vill säga ”sportig” och ”lätt”.

 När det gäller motorerna kan vi räkna med att alla versioner har blivit snålare än de som utgår i och med nuvarande generations uttåg. Vissa alternativ försvinner förmodligen också helt och hållet, exempelvis blir SL 350 nya instegsalternativet i stället för SL 300. SL 350 får nya 3,5-literssexan på 306 hästkrafter, den som redan hittas i bland annat lillebror SLK. Denna V6-motor kommer också, om man nu har behovet att accelerera 0-100 km/h snabbare än 5,9 sekunder, att komma i turboförsedd version med 400 hästkrafter. Snäppet ovanför hittar vi SL 500 med V8 på 435 hästkrafter som gör 0-100 km/h på cirka 4,6 sekunder och förbrukar 0,95 liter per mil vid blandad körning. Därefter är det AMG-versionerna som gäller, SL 63 AMG samt SL 65 AMG. Förstnämnda med nya vinkelåttan på 5,5 liter och 544 hästkrafter, sistnämnda med den sex liter stora V12-motorn med biturbo som i nya utförandet utvecklar 630 hästkrafter. Black Series-varianter av AMG-versionerna lär också vara på tapeten, men det dröjer.

 Alla motoralternativ får start/stopp-teknik för att spara på bränslet vid rödljusen.

 En hybridversion finns också i tankarna hos Mercedes. Däremot kommer det troligtvis aldrig att presenteras ett dieselalternativ till SL likt det SLK fick ta del av i samband med generationsskiftet.

 På Detroitsalongen är det alltså världspremiär för nya Mercedes SL. Säljstart är det någon gång i vår, troligtvis först när träden har börjat få blad och man kan känna sommaren runt hörnet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr