091125-mg6-officiell

Nya MG6 – MG satsar internationellt

Här är nya MG6 – den första nya modellen från MG sedan MGF lanserades i mitten av 1990-talet. Med MG6 vill den kinesiska ägaren SAIC locka yngre köpare än tidigare. Och jo, den ska faktiskt byggas i engelska Longbridge.

Det här är början på en av de mest spännande perioderna i det 85-åriga MG:s historia. Det tycker i alla fall MG:s kinesiska ägare SAIC som tog över ansvaret för MG efter sammanslagningen med den mindre konkurrenten Nanjing Automobile Group för snart tre år sedan. Enligt SAIC påbörjas nu en expansiv fas för MG, bilarna ska säljas över hela världen och modellerna ska bli fler.

Först ut i en nya eran är MG6 som i dagarna visas på bilsalongen i Guangzhou. Med ett helt nytt formspråk och en ny image ska den locka yngre köpare än vad tidigare MG-modeller har klarat av. MG6 är en femdörrars halvkombi som mäter 4 653 mm på längden, 1 827 mm på bredden och 1 478 mm på höjden. Därmed är den aningen längre och bredare, men lägre än Skoda Octavia. MG6 är i mångt och mycket baserad på Roewe 550, som i sin tur delar teknik med gamla Rover 75, dock inte plattformen. MG-versionen har utvecklats i Longbridge i Storbritannien och där ska bilen även tillverkas i slutet av nästa år. Redan i december i år startar tillverkningen i Lingang, Kina. MG6 väntas få europeisk säljstart sent 2011 eller tidigt 2012 och vi kan därmed sluta oss till att den har utvecklats för att möta alla europeiska krav på säkerhet och miljö.

Motorutbudet är till en början spartanskt. Kunderna kan välja mellan en 1,8 liter stor bensinmotor eller en turboförsedd version av samma motor. Utan turbo levereras 133 hästar och 183 Nm. Med turbo fås 160 hästar och 214 Nm i vridmoment.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!