081128-mini-cabrio-2009

Nya Mini Cabrio officiell

Det är bara drygt fyra år sedan Mini Cabrio generation ett lanserades. Men för att hänga med sina takförsedda syskon, som kom i ny kostym för två år sedan, är det nu dags för en ny cabrioletversion. Mer effekt, snålare och tystare är några av ledorden.

I dag är det ”nätpremiär” för nya Mini Cooper Cabrio – både i vanligt och S-utförande. Publik premiär blir det först i januari nästa år, alltså på Detroitsalongen.

Nya Mini Cabrio har uppdaterats på en rad punkter, men utseendemässigt är det nästan svårt att se skillnaderna mellan de båda generationerna. Ungefär samma svårigheter som man har/hade vid generationsväxlingen av Mini med tak. Den tydligaste förändringen döljer sig faktiskt under taket, som man måste fälla för att kunna se den. De halvt anskrämliga kromade störtbågarna bakom baksätets nackstöd har ersatts av mer diskreta diton som får bilens profil med taket nedfällt att se mer harmoniskt ut. Dessa skjuts blixtsnabbt upp om en rullning med bilen är på gång.

Andra förändringar är bland annat större sidorutor och bakruta, som är i glas med elslingor.

Tygsuffletten, som förbättrats och nu ger en tystare kupé, kan fällas i hastigheter upp till 30 km/h. Själva fällningen, som också kan göras på avstånd med den trådlösa fjärren, tar endast 15 sekunder. Är man sugen på en mindre portion friskluft så går det bra att öppna taket enbart i framkant.

Bagageutrymmet är rymligare än hos förra generationen då taket numera fälls ihop och placeras på ett annorlunda sätt. Mini Cabrio får faktiskt plats med upp till 660 liter i bagageutrymmet, men då gäller det att fälla baksätet som också har en större genomlastningslucka än tidigare. Med taket nedfällt ryms det bara 170 liter.

Motorerna känner vi igen sedan tidigare. I Mini Cooper Cabrio finner vi en 1,6-liters radfyra som ger 120 hästkrafter vid 6 000 r/min. I Mini Cooper S Cabrio finner vi också en fyrcylindrig maskin på 1,6 liter. Men här levereras 175 hästkrafter vid 5 500 r/min med hjälp av turboladdning.

Förbrukningen och CO2-utsläppen har jämfört med föregående generation minskats med upp till 23 procent. Detta har man uppnått med hjälp av direktinsprutade motorer, bromsenergiåtervinning och start/stopp-system för bilar utrustade med den sexväxlade manuella lådan. Den sexstegade automatlådan kan tyvärr inte kombineras med denna sinnrika funktion.

Redan i dag kan man beställa nya Mini Cabrio om man bor i Tyskland. Mini Cooper Cabrio kostar där från 22 500 euro medan S-versionen kostar från 26 500 euro. Leveranserna sätter igång från och med den 28 mars 2009.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!