Nya Mini Clubman – tre snabba från provkörningen

Den här gången var resan kort, Erik Wedberg har inte behövt åka längre än till Arlanda för att provköra helt nya Mini Clubman. Hur är Minis första riktiga familjebil?

Hej Erik, var det dig jag såg susa förbi redaktionsfönstret nyss?

– Mycket möjligt. Stockholm är just nu översvämmat av Mini-bilar. Det beror på att Mini har förlagt den första internationella provkörningen av nya Clubman hit. Tusentals journalister och Mini-återförsäljare från hela världen kommer att resa hit under de närmaste veckorna för att köra Clubman och Mini leder provkörningskaravanen genom Vallentuna, Vaxholm, vidare över till Gustavsberg och sedan upp mot Stockholm.

Vad är dina första intryck?

– Jag har kört Mini Cooper S (R53) privat under flera år och kört nästan alla olika Mini-modeller därefter men det här är något nytt. Mini har vuxit upp på riktigt. Nya Clubman är 434 cm lång, 40 cm längre än gamla Clubman. Det märks på hur den beter sig på vägen, mycket stabilt och ganska bekvämt. Baksätet är hyfsat, bagageutrymmet litet. De dubbla bakluckorna är kanske inte helt praktiska, men helt klart annorlunda.

Vilken Clubman skulle du köpa?

– Nu är jag inte i behov av en så här stor Mini men Cooper D ser ut som ett bra alternativ. Grundpris på 225 000 kronor känns rimligt. Trecylindriga bensinaren Cooper är 10 000 kronor billigare, fyrcylindriga Cooper S med 192 hk börjar på 249 000 kronor och då börjar det ju dra iväg prismässigt. Cooper SD är ännu dyrare med ett grundpris på 263 000 kronor. Längre fram i tiden kommer instegsmotorerna One och One D. Räkna även med fyrhjulsdrivna Clubmän (?) framöver.

Hela provkörningen av nya Mini Clubman kan du läsa i Teknikens Värld nummer 23/2015 som utkommer 22 oktober.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!