Världen gick bananas när Nissan presenterade en helt ny generation GT-R (R35) under 2007. Trots liten prislapp visade sig bilen vara extremt potent och spöade betydligt dyrare konkurrenter till höger och vänster. Konceptet med 3,8-liters V6-twinturbomotor och fyrhjulsdrift paketerat i ett solitt chassi gav eko runt om i världen.
Många tycker det är dags för en ny generation GT-R (R36). Det tycker förmodligen Nissan också, men någon direkt brådska har de inte. Dagens generation säljer, trots sin ålder, fortfarande bra. Detta mycket tack vare de förändringar som Nissan årligen släpper, innehållandes allt från små utseendejusteringar till motor- och chassiuppdateringar.
Brittiska Top Gear har pratat med Nissans kreative chef Shiro Nakamura som säger att nya GT-R kommer 2018 – tidigast. Det innebär att dagens GT-R, om den får hänga med hela vägen till generationsbytet, blir en långlivad modell med minst elva år på nacken.
– GT-R-teamet räknar med att det finns mer prestanda att klämma ur dagens generation, säger Shiro Nakamura.
Dagens GT-R får hänga med i minst tre år till innan det är dags för avlösning. Men den lär sannolikt bli snabbare under sina sista år. Här en GT-R Nismo i aktion vid Teknikens Världs provkörning.
Det betyder att nuvarande GT-R, som nästan är Veyron-snabb med sina 0-100 km/h på 2,7 sekunder, kan komma att bli ännu mer fruktad runt Nürburgring. Det har ju från Nissan-håll snackats om tider under sju minuter.
Han viftar bort alla spekulativa illustrationer som har dykt upp på Internet senaste tiden. De stämmer inte till utseendet. I stället berättar han att tevespelsbilen Nissan Concept 2020 Vision Gran Turismo, som visades förra sommaren och som vi ser på bild här, är ett mer korrekt spår.
– Kanske några element från fronten och baken, men den är en mittmotorbil och GT-R kommer alltid att vara en 2+2-coupé med motorn fram, säger han och tillägger att drivlinan i nya GT-R kommer att vara en hybriddrivlina.
I slutet av 2013 bekräftade Nissan att nya GT-R får just en hybridkonfigurerad drivlina, så uttalandet var inte direkt en nyhet. Nissan har dessutom varumärkesskyddat beteckningen R-Hybrid.
Några effektsiffror kom Shiro Nakamura aldrig in på vid sitt ordutbyte med Top Gear, men det har snackats om uppemot och till och med över 800 hästkrafter vilket vore ett galet (men inte osannolikt?) hopp från dagens 550.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.