080320-nissan-maxima-nya

Nya Nissan Maxima har debuterat

Nissan har nu visat upp sitt flaggskepp Maxima i nya kläder. Det hela skedde i går på bilsalongen i New York. Nya Maxima är större, starkare och lyxigare än sin företrädare. Den förmodas inte komma till Sverige.

Nissan Maxima har inte synts till i de svenska bilhallarna på några år, men vidareutvecklingen av den vagn som japanerna är mest stolta över (okej då, det är nog ändå GT-R vid närmare eftertanke) fortsätter. Det är dags för sjunde generationen Nissan Maxima att träda fram i ljuset.

Bilen är större, lyxigare, starkare och förhoppningsvis bättre än sin föregångare. Den kommer att vara tillgänglig i två olika versioner – Maxima 3,5 S och Maxima 3,5 SV, där sistnämnda har en rikligare utrustningslista som standard, bland annat sportsäten i läder, Bose-ljudsystem med nio högtalare och subwoofers, dimljus och ytterbackspeglar med körriktningsvisare.

Förutom det bilarna erbjuder som standard kan man lägga till nästan oändligt mycket prylar – elsäten, xenonljus, ytterbackspeglar med tilt-funktion vid backning, växelpaddlar, dubbla glassolluckor (måntak som Nissan benämner det i sin amerikanska pressrelease), 19-tums lättmetallfälgar (18 tum med 245/45-däck är standard), navigation med 9,3 GB hårddisk och mycket mer.

Teknikmässigt kan man inte klaga – fjädring, stötdämpare, styrning, bromsar… helt enkelt det mesta är av senaste slag och med den mesta säkerhetsutrustning man kan tänka sig.

Nissan har satsat mycket på att få nya Maxima sportigare än sin föregångare. Mycket av utvecklingsarbetet har inspirerats från utvecklingen av supervagnen GT-R. Nya Nissan Maxima har till och med hårdtestats på Nürburgring.

Trots en sportigare betoning på bilen så valde Nissan att behålla framhjulsdriften, men det var inget enkelt beslut. De japanska ingenjörerna vägde alla för- och nackdelar mot varandra, fram- mot bakhjulsdrift. Till sist kom man fram till att framhjulsdriften var att föredra för att inte göra inbitna Maxima-kunder besvikna. Samtidigt vinner man lite då kupéutrymmet kan disponeras bättre och totalvikten hållas nere. Dessutom var det en billigare lösning eftersom D-plattformen som bilen bygger på (samma som Altima) är optimerad för just framhjulsdrift. Vid utvecklingen av nya Maxima ackompanjerades ingenjörerna av sin egen slogan ”ta fram den bästa frontmotoriserade framhjulsdrivna bilen i världen”, något som återstår att se. I bagaget har Nissan i alla fall flertalet utmärkelser för förra generationens Maxima, vilket är ett tecken på att de besitter kunskapen för att lyckas.

För att ytterligare betona sportigheten har man behållit V6-motorn på 3,5 liter från den så kallade VQ-serien. Dock har man ökat effekten med 35 hästkrafter. Totalt levererar motorn 294 hästkrafter och 354 newtonmeter. Trots att bilen ska vara mer sport än tidigare har Nissan valt att inte presentera några prestandauppgifter – märkligt. Motorn är kopplad till en CVT-låda med möjlighet till manuell växling.

Förbrukningssiffrorna som Nissan redovisar för Maxima är varken fågel eller fisk. Det finns konkurrenter som är snålare och de som är törstigare. I stadstrafik vill motorn sörpla i sig 1,24 liter per mil medan bränsletörsten på landsväg/motorväg håller sig nere på 0,9 liter per mil.

Nya Nissan Maxima, som med sitt nya utseende (ta en titt på baken med de nya LED-ljusen) påminner om busbilen 350Z, lär inte komma till Sverige. Om man är intresserad av privat- eller parallellimport får man ge sig till tåls till början av sommaren då försäljningen av bilen sätter igång i USA.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!