Foto: Nissan

Nya Nissan Qashqai officiell med ny hybridteknik

Nu är den presenterad, helt nya Nissan Qashqai, en av världens mest sålda suv-modeller. Nya generationen är utvecklad i Europa för Europa, ändå är ingen laddhybrid aktuell. Däremot en mildhybrid samt en sladdlös hybrid vars hjul driver enbart med kraft från en elmotor.

På bilsalongen i Paris hösten 2006 ställde Nissan ut en suv, eller crossover som de själva gärna vill att modellen ska betecknas som, vid namn Qashqai. Då hade de föga aning om att denna smått högbyggda familjebil 14 år senare skulle passera tre miljoner sålda exemplar och att den är en av favoriterna i segmentet hos de europeiska konsumenterna.
Första generationen började säljas i början av 2007 och höll i under nästan sju år till det var dags att gå ur produktion i november 2013. Då tog andra generationen vid, den generation som vi oftast ser på våra vägar i dag. Försäljningen inleddes i februari 2014, det är alltså sju år sedan och nu ska den få avlösning.
Qashqai har för övrigt varit Storbritanniens mest tillverkade bil, det var under 2017.

Men nu är det dags att rikta blickarna från Qashqai generation två och i stället fokusera på efterföljaren som i dag har haft världspremiär.

1 av 5 Foto: Nissan
2 av 5 Foto: Nissan
3 av 5 Foto: Nissan
4 av 5 Foto: Nissan
5 av 5 Foto: Nissan

Exteriör

Vi börjar med det ytliga, det vill säga utseendet. Att det rör sig om en Qashqai råder det ingen tvekan om, designen är inte helt olik föregångaren även om den japanska biltillverkarens europeiska formgivare har tagit till nya grepp, exempelvis mer krom som gör att den så kallade Vmotion-grillen framhävs tydligare. Vi har sett samma tilltag på exempelvis andra generationen Juke som kom för drygt ett år sedan, och ännu tydligare blir det om vi slänger en blick på modellen Roque som säljs på andra sidan Atlanten. Förutom grillen har strålkastararrangemangen hos Qashqai och Rogue starka likheter med varandra, men formgivarna har gett Qashqai ett nättare upplyst uttryck. Strålkastarna är för övrigt av typen LED matrix, det vill säga strålkastare som kan anpassa ljusbild efter trafiksituation. Nissan skriver inget om det är standardutrustning eller tillval, vi misstänker att det är något man måste kryssa för vid beställningen.

Fönsterlinjen på nya Qashqai är snarlik föregångarens, även om D-stolparnas integration med taket ger en annan bild. Bakluckan är lite kantigare och har fått några extra veck jämfört med hur det ser ut på föregångaren, och bakljusen har samma stil som tidigare, även om de är betydligt mer smäckra.

Elva karosskulörer erbjuds och fem olika tvåtonslackeringsalternativ. Nytt är 20-tumshjul, föregående generation kunde från fabrik utrustas med maximalt 19 tum höga hjul.

1 av 6 Foto: Nissan
2 av 6 Foto: Nissan
3 av 6 Foto: Nissan
4 av 6 Foto: Nissan
5 av 6 Foto: Nissan
6 av 6 Foto: Nissan

Interiör

Insidan är rejält uppstramad i jämförelse med utgående Qashqai. På bild upplevs det mer sobert och många av knapparna ser ut att vara betydligt mindre plastiga och ”utstickande” än tidigare. En stor skillnad är att infotainmentskärmen har flyttat upp en våning. Tidigare var den integrerad mellan klimatanläggning och ventilationsutblås, en inte helt trafiksäker placering. Nu är skärmen, som är på nio tum, fristående och placerad nästan uppe på instrumentbrädan. Infotainmentsystemet tillhandahåller en rad olika tjänster och uppkopplingsmöjligheter via NissanConnect, det är dessutom kompatibelt med båda Android Auto och Apple CarPlay, sistnämnda även i trådlöst utförande, det vill säga du behöver ingen USB-kabel för att nyttja CarPlay-funktionerna. Tekniken är för övrigt densamma som i nya Mitsubishi Outlander, en bil som i grunden är just en Nissan.

Framför föraren finns en skärm som mäter 12,3 tum. Denna kan anpassas till att visa olika typer av information i olika visuella utföranden. För att hedra Nissans japanska DNA har ingenjörerna valt ett subtilt rutmönster som bakgrund i displayen. Detta ska påminna om det japanska mönstret på glas som kallas Kiriko.

Som om inte det vore nog med displayer finns även en HUD, alltså en head up-display. På en 10,8 tum stor yta framför förarens blickfång projiceras ”i vindrutan” viktig information så som navigeringsanvisningar och andra förarassisterande funktioner.

1 av 5 Foto: Nissan
2 av 5 Foto: Nissan
3 av 5 Foto: Nissan
4 av 5 Foto: Nissan
5 av 5 Foto: Nissan

Storlek

Nya Qashqai, som bygger på CMF-C-plattformen (som bland annat ovan nämnda Rogue och Outlander också bygger på), har vuxit åt alla håll och kanter. I och med att den på längden har sträckt på sig med 3,5 centimeter har Qashqai klivit över 4,4 meter. För att vara lite mer exakt – 442,5 centimeter från för till akter. Qashqai är alltså fortfarande väldigt kompakt, exempelvis sju centimeter kortare än Kia Sportage.
På bredden har den vuxit med 3,2 centimeter till totalt 183,8 centimeter (ytterbackspeglarna ej inkluderade) och på höjden har en centimeter tillkommit, så nu sträcker Qashqai sig 163,5 centimeter upp mot himlen.

Även avståndet mellan främre och bakre hjulaxel har ökat. Två centimeter extra har lagts mellan axlarna vilket hjälper till att få till bättre utrymmen i kupén. De övriga 1,5 centimeter som lagts på längden har alltså hamnat framför och bakom hjulaxlarna, överhängen har därmed vuxit, om än bara en aning.

Några mått som visar att utrymmet för förare och passagerare är bättre än tidigare är exempelvis 2,8 centimeter extra knäutrymme för baksätespassagerarna samt 15 millimeter extra huvudutrymme (mot taket) i både framstolar och baksäte. Nissan säger också att avståndet mellan förare och passagerare i framsätet har ökat, bra i dessa coronatider.

Bagageutrymmet har blivit ovanligt mycket större än vad som är normalt vid en generationsväxling. 430 liter har blivit 504 liter. Man har lyckats med detta bland annat genom att sänka lastgolvet med två centimeter. Hur mycket som ryms när baksätes fällt berättar inte Nissan i dag, men vi misstänker att siffran är högre än den på 1 598 liter som föregångaren bjöd på.

Motorer

Nya Nissan Qashqai kommer inte, som vi tidigare har berättat, att säljas med dieselmotorer under huven. I stället är det bensinmotorer för hela slanten, dock elektrifierade i olika grader.

Instegaren är en mildhybridvariant där själva bensinmotorn är på 1,3 liter och finns med två olika effektuttag – 140 och 158 hästkrafter. Det svagare alternativet, som har ett maxvrid på 240 newtonmeter, finns endast i kombination med framhjulsdrift och sexväxlad manuell låda.
Den starkare varianten, som har 260 newtonmeter i maxvrid, finns med sexväxlad manuell låda i kombination med framhjulsdrift samt med steglös CVT-låda – Xtronic på Nissan-språk – i kombination med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Med CVT-lådan ökar dessutom maxvridet till 270 newtonmeter.

Mest intressanta motoralternativet är förstås 1,5-litersmotorn som är utrustad med en hybridteknik som Nissan kallar för e-Power. Tekniken är redan introducerad i Japan sedan ett par år tillbaka, då i småbilen Note. Först nu kommer tekniken till Europa i och med nya Qashqai.

1 av 7 Foto: Nissan
2 av 7 Foto: Nissan
3 av 7 Foto: Nissan
4 av 7 Foto: Nissan
5 av 7 Foto: Nissan
6 av 7 Foto: Nissan
7 av 7 Foto: Nissan

e-Power innebär att en 190 hästkrafter (140 kW) stark elmotor driver framhjulen (finns inte i fyrhjulsdrivet utförande). Kraften till elmotor kommer från ett litet litiumjonbatteri på 2,0 kWh som i sin tur laddas med energi som den 157 hästkrafter starka bensinmotorn genererar. Med andra ord driver bensinmotorn aldrig hjulen, åtminstone inte direkt utan i stället indirekt.

Totalt 190 hästkrafter har förarens högfot att leka med. Och på tal om högerfot, Nissan menar att e-Power-drivlinan innebär samma karaktäristiska och linjära acceleration som man upplever i en elbil, men att man slipper ladda bilen och dess batteri med en kabel. Dessutom ska man kunna köra nya Qashqai e-Power med enpedalsteknik, så som i elbilen Nissan Leaf.

Tyvärr bjuds vi inte på några förbruknings- eller utsläppssiffror i dagsläget, inte för något av motoralternativen. Men Nissan uppger att hybriden med 1,5-litersmotorn (e-Power), i jämförelse med konkurrerande bilmodeller, ska erbjuda överlägsen bränsleeffektivetet och därmed låga koldioxidutsläpp.
Samtliga motorer är för övrigt Euro 6d-certifierade, vilket i dag är ett krav för att sälja nya bilar i Europa.

(Sen) lansering

Säljstarten är planerad till sommaren 2021, men då är det bara mildhybridvarianterna som är aktuella. Tyvärr får vi vänta till 2022 innan mest spännande versionen Qashqai 1,5 e-Power finns till försäljning. Nissan är tyvärr återigen sent på det, även nya elbilen Ariya kommer först nästa år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!