Nya Nissan Qashqai 2014

Nya Nissan Qashqai officiell – större och tuffare

Efter snart sju år är det dags för Nissan Qashqai generation ett att pensionera sig. In kommer en helt ny och spännande generation med modern teknik och ett tufft yttre. Här får du alla fakta, bilder och film.

2007 släppte Nissan en crossover vid namn Qashqai. Vi kan inte tänka oss att de ens i sina vildaste fantasier hade skapat en av världens populäraste modeller. För så är det faktiskt. På världsmarknaden har Qashqai stått stark och sålt i två miljoner exemplar, varav 400000 enbart förra året. I Europa har den japanska crossovern, som blev något av en trendsättare i klassen, gått särskilt bra. Åttonde mest sålda bilmodellen på vår kontinent under 2012.

 Men nu är det dags för den Qashqai som vi känner i dag att luta sig tillbaka – och se på när efterträdaren tar över stafettpinnen för att försöka föra fanan vidare i samma höga läge.

Nya Nissan Qashqai är nu officiellt presenterad efter en visning under eftermiddagen i London. Med bilderna tillhands kan vi redan nu säga att nya Qashqai har tuffat till sig ordentligt jämfört med företrädaren. Utseendet bär samma DNA som nya X-Trail som hade premiär för ett par månader sedan på bilsalongen i Frankfurt. Förutom nytt yttre har Qashqai även växt till sig. Med 437,9 centimeter på längden är den C-segmentklassade crossovern 4,9 centimeter längre än sin föregångare. Dessutom är den bredare samtidigt som den är lägre. Det hjälper till att ge bilen ett bastant avtryck.

Om du tyckte att interiören i gamla Qashqai kändes stel och åtminstone utseendemässigt plastig, med stor slät instrumentbräda och runda ventilationsgaller, så borde du bli glad av att se hur det ser ut i nya. Gamla interiören är som bortblåst och det andas modernt och vid en första anblick en hel del premiumkänsla (något vi får titta närmare på så fort vi har fått känna, klämma och köra bilen).

 Utan att för tillfället precisera några exakta mått berättar Nissan att det interiöra utrymmet för både förare, passagerare och bagage har vuxit, sistnämnda tack vare ett flexibelt lastgolf. När hatthyllan/insynsskyddet inte används finns det till och med ett fack för detta.

Tekniken i nya Qashqai har hoppat ett par steg framåt och uppåt jämfört med utgående modell. En helt ny plattform står som grund till modellen. Denna plattform utvecklad av Nissan och Renault tillsammans benämns CMF (Common Module Family) och ska bilda bas till flera kommande modeller från alliansen de närmaste åren.

 Den nya plattformen tillsammans med andra lösningar har medfört att nya Qashqai är upp till 40 kilo lättare än utgående generation, beroende på modellversion. Detta trots att ny teknik och utrustning tillkommit.

Fyra motorer är aktuella för nya Qashqai vid lanseringen i februari 2014 eller kort därefter. Två av dem är bensindrivna, två drivs med diesel. Alla försedda med turboladdning, start/stopp och bromskraftåtervinning. Framhjuls- och fyrhjulsdrift finns att välja mellan.

 Motorerna på bensinsidan är 1,2 DIG-T med 115 hästkrafter och 190 newtonmeter samt 1,6 DIG-T med 150 hästkrafter och 240 newtonmeter. Lilla bensinaren är kopplad till en sexväxlad manuell låda och förbrukar 0,56 liter per mil vilket motsvarar 129 gram koldioxid per kilometer. Stora 1,6-litersbensinaren förbrukar även den 0,56 liter per mil men i koldioxid räknat blir det här 132 gram per kilometer. Denna motor blir tillgänglig först till sommaren nästa år.

På dieselsidan är alternativen 1,5 dCi med 110 hästkrafter och 1,6 dCi med 130 hästkrafter. 1,5-litersdieseln är enligt Nissan bäst i klassen med 0,38 liter per mil och 99 gram koldioxid per kilometer. Den kraftfullare dieselmotorn kopplad till drivning enbart på framhjulen vill ha 0,44 liter per mil, med andra ord 115 gram koldioxid per kilometer. Denna kombination men med automatlådan (se nedan) gör att siffrorna blir 0,46 liter per mil och 119 gram per kilometer. Utrustad med fyrhjulsdrift hoppar siffrorna upp ytterligare ett snäpp till 0,49 liter per mil och 129 gram per kilometer.

 Manuell växellåda är standard medan stora dieselmotorn kan utrustas med en helt nyutvecklad automatlåda kallad Xtronic. Den är baserad på en steglös CVT-låda men har konstruerats för att efterlikna konventionella automatlådors gång, med stegvisa växlingar vid snabb acceleration. I lägre hastigheter är lådan intrimmad så att ge väldigt jämna växlingar.

Fler motorer kommer att lanseras efterhand. Kan vi hoppas på någon form av hybrid?

Nya Qashqai har Nissan Safety Shield vilket innebär autobroms om hinder på väg uppstår som föraren inte reagerar på, Driver Attention Support för att hålla föraren alert, igenkänning av vägskyltar över hela Europa, filbytesvarnare, döda vinkeln-varnare, samt helljusassistans. Dessutom finns annat teknikgodis, exempelvis parkeringsassistans som helt på egen hand förflyttar bilen in i en parkeringsficka som har minst minst 80 centimeters marginal tillgodo på bilen. Det enda förare behöver göra är att följa instruktioner på skärmen samt lägga i rätt växel för att köra fram eller bak.

Nya Qashqai är första modell att säljas med nya NissanConnect som innehåller de flesta funktion man kan förvänta sig av en ”uppkopplad” bil i dag. Allt sköts via den sju tum stora skärmen på instrumentbrädan.

Så vad har du att säga om nya Nissan Qashqai? Rösta nedan och skriv en kommentar!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!