090409-opel-astra-nya2010

Nya Opel Astra – bilder har läckt ut

Opels storsäljare Astra har i sitt senaste utförande fem år på nacken. Det börjar alltså bli högaktuellt med en avlösare för att fortsätta ta modellen ännu högre upp på försäljningslistorna. Nu kan vi gotta oss åt bilder som har läckt ut på nästa generation.

1991 kom avlösaren till Opel Kadett, nämligen Astra. Den blev en omedelbar hit och sålde i 4,13 miljoner exemplar fram till 1998 då generation två dök upp. Under sex år, fram till 2004, sålde efterträdaren i nästan lika imponerande 3,8 miljoner exemplar. Generation tre tog därefter vid, alltså den vi ser på vägarna i dag. Den har till dags datum sålt i omkring två miljoner exemplar. I maj förra årets nådde Astra en historisk milstolpe då den hade tillverkats i tio miljoner exemplar under sina 17 levnadsår.

Volkswagen Golf är storsäljaren i Tyskland, en position som modellen knappast tänker lämna ifrån sig i och med lanseringen av den nya modellen. Men Opel har andra planer, de tänker på allvar konkurrera med Golf i och med den nya generationen som ska ställas ut på Frankfurtsalongen i september. Men redan nu kan vi se hur den ser ut i femdörrarsutförande, samt även skisser på hur kommande kombin och coupén kan komma att se ut.

Lanseringen äger rum som årsmodell 2010, antingen i slutet av innevarande år, men mest troligt är att det blir i början av nästa år.

Som vi kan se så lånar nya Opel Astra, som baseras på nästa generation Delta-plattform från GM, en hel del designdrag från storebror Insignia. Detta syns främst i fronten, huven och framskärmarna. Den kännetecknande hockeyklubban på Insignia som löper längs med dörrbladens nederkant hänger också med till Astra, dock i bakvänt utförande.

Utseendemässigt kan man vara lite elak och säga att Astra delar en hel del linjer med nya Renault Mégane. Börjar fantasin tryta hos formgivarna tro?

Interiört kan vi också se att Insignias formspråk har smittat av sig. Ratten är mer eller mindre densamma, mätarhuset ser likadant ut och mittkonsolen har samma kraftfulla och kurviga linjeföring. Många knappar finns där också, precis som på Insignia och enligt vissa lite svåröverskådligt.

En praktisk detalj som man pratar om att införa på nya Astra är integrerad utdragbar cykelhållare.

Storleksmässigt växer Astra jämfört med dagens generation. Axelavståndet växer en knapp decimeter till strax under 270 centimeter. Förutom att den växer en aning på längden så ökar bredden cirka fem centimeter till ungefär 180 centimeter.

Under huven kommer en rad bensin- och dieselmotorer att ta plats. Bland annat kommer en ny 1,4-litersbensinare med turbo och direktinsprutning som ska matcha Volkswagens hyllade 1,4-liters TSI-motor. Den är direktinsprutad och kommer i utförande med 136 respektive 180 hästkrafter. Troligtvis kommer 1,4-litersmaskinen även utan turboladdning och runt 80 hästkrafter, en motor som kommer under den magiska gränsen på 120 gram koldioxid per kilometer. Sannolikt blir det även en version som placerar sig någonstans mellan 80 och 136 hästkrafter.

Den starkaste bensinmotorn blir en tvålitersturbo som monteras i Astra GTC. Den hamnar på runt 270 hästkrafter och kommer således att vara en tuff konkurrent till kommande Golf R20 som avlöser nuvarande R32.

På dieselsidan (CDTi på Opel-språk) får vi se motorer med slagvolym på 1,3, 1,7 respektive 2,0 liter. Den minsta får runt 80 hästkrafter och i kombination med start/stopp-teknik lär den med råge understiga 120 gram koldioxid per kilometer.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr