Nya Opel Astra – vi har fått en förhandstitt

Teknikens Värld har fått en förtitt på helt nya Opel Astra, som egentligen har världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september.

Nya Astra är helt ny inifrån och ut. Till och med måtten är nya, och det mest uppseendeväckande är att nya Astra har blivit mindre! Jo, du läste rätt. Astra har blivit 4,9 centimeter kortare och även axelavståndet har minskat drygt två centimeter. Nya längdmåttet är 4,37 meter.

Att en ny bilmodell blir kortare än föregångaren är något av ett trendbrott, det brukar annars adderas några centimeter vid varje modellskifte.

Nicholas Parts.

Svenska Opels vd Nicholas Parts menar att minskning går i linje med Opels kärnvärden.

– Det handlar om effektivitet. En bil ska väga så litet som möjligt och dessutom vara så bränslesnål som möjligt, säger Nicholas Parts.

Enligt Opel är kupémåtten trots längdminskningen ändå bättre än hos föregångaren. När jag provar både i baksätet och i framsätet kan jag inte annat än hålla med – bilen känns rymlig i längdled.

Interiören i övrigt känns påtagligt påkostad. Det är hög kvalitet på textilierna och instrumentpanelen ser påtagligt modern ut med den stora bildskärmen som är standard. Till skillnad från Peugeot har man inte kastat ut alla knapparna, Opel har valt att ha kvar direktkommandon via fysiska reglage.

Även takhöjden är bra i baksätet, vilket känns oväntat. Den brutna tredje takstolpen skapar en illusion av en sluttande taklinje, som inte riktigt stämmer i verkligheten.

Om en vecka kommer de svenska priserna att offentliggöras, och sedan drar försäljningen igång. De första leveranserna kommer ske under oktober. Storsäljaren, kombimodellen, kommer att presenteras på bilsalongen i Genève i början av mars.

På den stora Europamarknaden är C-segmentet, ofta kallat Golf-klassen, den största bilklassen med 22 procent av marknaden. Opel Astra är för närvarande den fjärde mest sålda modellen i Europa i segmentet.

– Med nya Astra hoppas Opel åter kunna ta tredje platsen, säger Nicholas Parts.

Utrustningen innehåller alla moderniteter i fråga om underhållning och säkerhet. Nästan alla modeller har all säkerhetsutrustning som standard med autobroms, adaptiv farthållare och skyltigenkänning. En stor nyhet är det adaptiva helljuset som automatiskt skräddarsyr strålkastarnas ljusbild beroende på omgivningen och trafiken.

– Det är en nyhet i den här klassen och det blir standard när vi kommer upp till utrustningsnivån Dynamic. En sådan Astra kommer att kostar under 200 000 kronor. Vi hoppas att många tjänstebilsförare ska återupptäcka nya Astra. Vi har underpresterat på tjänstebilsmarknaden under flera år, men nya Astra kommer att ändra på saken, siar Nicholas Parts.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!