Opel Corsa 2015

Nya Opel Corsa officiell – alla fakta, bilder och filmer

Ännu kvarstår tre månader innan världspremiären på Parissalongen, men det hindrar inte Opel från att visa upp nya Corsa redan nu. Småbilen innehåller många trevligare nyheter, bland annat på drivlinesidan.

Opel Corsa har hängt med sedan 1982. Under sina 32 år i livet har den sålt i över 12 miljoner exemplar varav nuvarande generation D hittills stått för 2,8 miljoner. Årligen säljer Opel 370 000 Corsa, inte långt ifrån Volvos totala årsförsäljning om knappt 430 000 bilar (under 2013).

Nuvarande generation har hängt med sedan 2006 och vi har länge gått och väntat på avlösaren. Senaste året har vi nåtts av rapporter att Opel på grund av tajt ekonomiskt läge att det inte blir en ny Corsa-generation, utan en uppdaterad version av generation D. Opel kallar nya Corsa för just ny och betecknar den generation E. Vi håller med, trots att nya Corsa är baserad på samma Fiat/Opel-plattform som utgående Corsa är så pass mycket nytt att kalla den något annat än ny vore fel.

Fem generationer Corsa, från 1982 till 2015.

Utseendemässigt kan man på både tre- och femdörrarsversionen se vissa likheter med generation D, men i det stora hela möts man av helt nytt yttre och inre. Fronten är helt ny med tydlig inspiration hämtad från Opel Adam. Baken har i stället inspirerats av storebror Astra, tack vare bakljusens utformning. Precis som Astra och Insignia har Corsa fått ”hockeyklubbelinjen” ovanför dörrtrösklarna, om än i något mindre och utmärkande utförande. Linjen sveper uppåt på framdörren, precis som på Insignia. På Astra är det tvärtom, där är böjen på bakdörren.

Interiört är det helt nytt jämfört med utgående modell. Mycket är likt det vi sedan tidigare känner från Adam, framför allt mittkonsolen. Men medan Adam har runda ventilationsutblås har Corsa ”rektangulära”. Ratten och mätarhuset skiljer sig också från Adam.

Infotainmentsystemets skärm på sju tum utgör en central del i bilens interiör. Härifrån kan allt mellan himmel och jord manövreras, bland annat – med hjälp av IntelliLink – kan både Android- och iPhone-telefoner anslutas och styras med hjälp av röstkommando. Bluetooth, Siri Eyes Free, internetradio och mycket annat finns tillgängligt. Så även en docknings- och laddstation för smarta mobiltelefoner.

Ny interiör, delvis lik den vi känner igen från Adam.

Med nya Opel Corsa kommer även en rad olika förarhjälpsystem. Bixenon-strålkastare, döda vinkeln-varnare, Opel Eye som med kamera läser av vägmärken, vingelvarnare, automatisk helljusavbländning, däcktrycksavkännare, avstånds- och kollisionsvarnare samt mycket mer. Avstånds- och kollisionsvarnaren fungerar genom att projicera en röd signal i vindrutan för att göra föraren uppmärksam.

Andra finesser som finns till nya Corsa är backstartshjälp, backkamera, automatisk parkeringsassistans och FlexFix – Opels integrerade cykelhållare.

Panoramaglastak finns som tillval för den som gillar att köra under ”öppen himmel”.

Opel säger att chassit till nya Corsa inte har ärvt en endaste komponent från gamla. Just chassit har legat i fokus vid utvecklingen för att ge Corsa bättre kurs- och kurvstabilitet med körupplevelser och komfort som mer förknippas med större klasser än den småbilsklass som Corsa tillhör. Tyngdpunkten har sänkts fem millimeter jämfört med tidigare, hjälpramen har styvats upp och framvagnsgeometrin är helt ny samtidigt som fjädringsavstämningen bak är förändrad.

Den spekulant som faller för nya Corsa har att välja mellan två olika chassisättningar – Komfort och Sport. Den senare har styvare fjädring och stötdämpning samt ännu vassare styrrespons än vad den annars nya elektriska styrservon bjuder på.

Motoralternativen till nya Corsa är många till antalet och alla Euro 6-certifierade. Fyra bensinmotorer och en dieselmotor. Totalt sex maskiner men ser man till effektuttagen är urvalet ännu större.

Minsta bensinaren är 1,0 Ecotec Turbo, en trecylindrig maskin med en liters slagvolym som sägs bjuda på exceptionellt låga ljudnivåer samt endast små vibrationer. Denna direktinsprutade trepip med start/stopp-teknik finns med två olika effektuttag – 90 och 115 hästkrafter. Oavsett effekt har maskinen ett maxvrid om 170 newtonmeter som finns tillgängligt från 1 800 r/min.

Övriga bensinmotorer är en turbomatad 1,4litersmaskin på 100 hästkrafter och 200 newtonmeter samt två sugmotorer på 1,2 respektive 1,4 liter.

En dieselmotor erbjuds men med två olika effektuttag. 1,3 CDTI finns med antingen 75 eller 95 hästkrafter. Den med 95 hästar är den snålaste av alla motorer som finns tillgängliga vid lanseringen. Med femväxlad manuell låda släpper den ut låga 89 gram koldioxid per kilometer.

Fler motorer kommer att lanseras redan till våren 2015, motorer som ska vara både renare och snålare än ovan nämnda.

En nyutvecklad, kompakt sexväxlad manuell låda är standard till 1,0 Ecotec-motorn. Opel erbjuder även en nyutvecklad sexstegad automatlåda samt en helt ny automatiserad manuell växellåda.

Motoralternativen är många vid lanseringen, fler följer kort därefter.

Även om vi i dag får ta del av nya Corsa är det på Parissalongen i oktober som den stora världspremiären äger rum. Produktionen i Opels fabriker tyska Eisenach och spanska Zaragoza drar igång strax före slutet av 2014. Med andra ord kan vi misstänka att bilen finns hos de svenska Opel-handlarna tidigt nästa år, strax innan de fler motoralternativ presenteras och lanseras.Några svenska priser finns inte i dagsläget, men det tyska ingångspriset ser ut att vara 90 euro lägre än i dag. Det kan vara en eventuell riktpinne att gå efter och skulle då innebära att nya Corsa ligger kvar på samma nivåer som nuvarande. I dag börjar Corsa i tredörrarsutförande på 114 900 kronor och i femdörrarsutförande på 119 900 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!