Nya Opel Corsa OPC – tre snabba från provkörningen

PeO Kjellström fortsatte från Kroatien till Bilbao i Spanien, hans andra hemland. Där är det dags för Opel Corsa OPC. Vi kollar läget.

Hallå PeO, ett soligt Bilbao förmodar jag?

– Sådär. Men rätt behagligt. Men jag har att göra med en stenhård tuffing, Corsa OPC.

Bråkigare än vanligt?

– Känns så, kanske beror det på åldern, på mig alltså. Lite starkare med 207 hästar, fast det är ju bara en mer än i förra versionens Nürburgring Edition. Men det skjuter på bra. 0-100 på 6,8 sekunder och en toppfart på 230 km/h. Och så är bilen fantastiskt hårt fjädrad. Det dunkar rejält i alla vägbulor och man ska vara lite av en självplågare för att leva med denna. Kul ett tag men sedan skulle man uppskatta ett ställbart chassi, men det finns inte. Stötdämparna ställer in sig på mekanisk väg efter din körstil och då undrar jag hur det blir när man verkligen löder på utan polisövervakning.

Okej, en riktig hardcore-OPC alltså?

– Det kan man lugnt påstå. Men Corsa är den bäst säljande OPC-modellen och det finns väl anledningar till det. Den kostar 248 900 kronor men du vill säkert ha ett ”Performance Pack” också med bland annat mekanisk diffbroms och större bromsskivor. Kostar 21 900 kronor. Du kan beställa din Corsa OPC nu och få den levererad i maj. Vad väntar du på?

Hela provkörningsrapporten av nya Opel Corsa OPC läser du i kommande nummer av Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!