Marcus Engström har fått prova på nya Porsche 911 Foto: Teknikens Värld

Nya Porsche 911 (991) – direktrapport från provkörningen

Från nya Lexus GS till Porsche och nya generationen 911, det är tvära kast för lillchefen Marcus Engström på hans provkörningsresa i USA. Hur har du det där borta i Kalifornien, Marcus? Är nya 911 något att ha?

– Tjena Mattias! En dag som denna då man får sätta klorna i nya Porsche 911, generation 991, får vi uppleva ett mastodontoväder. Det formligen spöregnar. Lite synd får jag allt säga.

 Aj då, en torr bana hade varit vettigare med tanke på bilvalet. Hur ser den ut du ut, har 911 blivit snyggare?

– Ehm, ja. Fast den ser ju nästan exakt likadan ut.

 Men kommer man se skillnad på om det är 991 eller 997 som svischar förbi en i vänsterfilen?

– För andra än riktiga kännare krävs det nog en liten genomgång för att se skillnad på generation 997 och 991. Men vi som jobbar med bilar eller har ett stort bilintresse ser skillnad, och som designchefen Mattias Kulla sa i sin genomgång på presskonferens här i USA så får man gå varsamt fram när man designar eller vidareutvecklar en ikon. 991 är ju tio centimeter längre mellan hjulen, taklinjen är en centimeter lägre och 991 är 15 millimeter bredare. Men det är inte så lätt att se. Det är lättare att upptäcka att det rör sig om 991 genom att slå ett öga på sidobackspeglarna som numera sitter på rätta stället, nämligen på dörrplåten. Senast det var så var på 993 i mitten av 1990-talet. Bakljusen kan man också känna igen nya 911 på.

 Upplevs den som större och rymligare tack vare den extra decimetern mellan hjulaxlarna?

– Nej, det gör den inte, men tack vare den extra decimetern så går den lugnare och stabilare på vägen.

 Instrumenteringen och mittkonsolen är ju nya ting på insidan. Det andas rätt mycket Panamera. Känns det lyxigare?

– Ja, det känns helrätt. Klart att det är lite mer Panamera-feeling, men tanken var att den nya mittkonsolen ska ge känslan av att man sitter mer ”i” bilen än ”ovanpå” den, och det stämmer. Konsolen är dessutom smalare än i Panamera, så det känns inte fel på nåt sätt.

 Har du kört både Carrera och Carrera S?

– Nej, enbart Carrera S eftersom det bara finns Carrera S här. Den har 400 hästkrafter i stället för som tidigare 385. Samma cylindervolym, 3,8 liter i boxerformat. Den är snabbare och snålare än tidigare. 0-100 km/h på 4,1 sekunder när den är utrustad med Sport Chrono-paketet. Vanliga Carrera har mindre motor än innan, 3,4 liter i stället för 3,6 liter. Men effekten är något högre i dag, 350 hästkrafter. Den är också snabbare och snålare än sin föregångare.

 Hur är det med start/stopp på en bil av den här kalibern? Passar det?

– Det passar alldeles utmärkt, jag tog en tur inne i Santa Barbara alldeles nyss, och bilen är smidig vid stadskörning. Och varför skulle det inte passa att spara lite på utsläppen även i en sportbil? Man kan ju stänga av den om man är miljömotståndare, eller om man vill imponera på omgivningen med boxermuller vid rödljusen.

 På tal om boxermuller, hur låter bilen?

– Det är helt underbart! Det är dock en gnutta fusk inblandat, för Porsche introducerar nu något som de kallar Sound Symposer. Om man trycker på Sport-knappen – vilket man så att säga gärna gör – så tar en akustisk kanal upp vibrationer från gasspjället och luftfiltret och leder in ljudet i kupén. Fusk alltså. Men ett väldigt bra fusk som får nackhåren att resa sig.

 Låter härligt! Hur är nya sjuväxlade manuella lådan?

– Den manuella är riktigt tajt, sjunde växeln fungerar mest som en gammaldags överväxel, men det finns ju gott om kraft i bilen för att den ska vara riktigt körbar på sjuan även i lugnt tempo.

 Och PDK-lådan då, något nytt med den?

– PDK-dubbelkopplingslådan är uppdaterad och växlar aningen snabbare, men det är inget man märker som vanlig människa. Den var ju redan tidigare sjukt snabb.

 Den nya elektromekaniska styrningen, känns den bättre? Fungerar den vid hårdkörning på till exempel bana?

– Vi har tyvärr haft riktigt uselt väder i dag, så hårdkörning på blöt konbana har gjorts, men att bedöma styrningen utifrån det är svårt. Dock går bilen som sagt mycket lugnare på vägen, är inte alls lika spårkänslig som generation 997, trots bredare däck, och det har nog ett visst samband med den nya styrningen och det längre axelavståndet.

 Rolig, lätt eller svår att köra?

– Den känns mycket snällare fast den inte är det. Om man trycker ner Sport Plus-knappen så är den helt hysterisk, fantastiskt ljud och våldsam acceleration. Jag har kört nya 911 mest med PDK-lådan, och de våldsamt snabba växlingarna imponerar nästan lika mycket som ljudet.

 Gamla 911 var ju lite av en bullerburk. Har Porsche förbättrat 911 sett ur det perspektivet?

– Ja, nya 911 är mycket tystare än sina föregångare.

 När är det lansering och vad kostar det om man är spekulant?

– 911 Carrera, den ”vanliga”, börjar på 893 000 kronor, och Carrera S på 1 033 000 kronor, men det är ju grundpriser. Det är inga problem att få dem att kosta en liten slant till... Nästa månad är det europalansering.

 Har du hört något om cabrioleten, Targa-versionen, Turbo-modellen och de fyrhjulsdrivna 4/4S-versionerna?

– Cabben och Carrera 4/4S kommer till våren, de andra vill tyskarna på plats inte berätta om.

 Till sist en kanske lite halvdum fråga, men hur fungerar modellbeteckningen 911 i USA? Tänker främst på datumet 9/11 och jänkarnas larmnummer.

– Det verkar inte påverkar försäljningen nämnvärt, Porsche-folket här kallar Kalifornien för Porsches andra hem, och de säljer sjukt många bilar här.

 Tack för rapporten Marcus och välkommen hem till ett grått men inte så kallt Sverige.

– Tack själv, vi ses om ett par dagar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!