Porsche Carrera 4S Coupé Foto: ©Stefan Warter/Porsche AG

Nya Porsche 911 Carrera 4 officiell

Nu kommer de första fyrhjulsdrivna versionerna av nya Porsche 911 generation 991. Carrera 4 och Carrera 4S bjuds i både coupé- och cabrioletutförande, båda med mer kurvor över aktern.

Porsche ville säkert hålla en stund till på nya 911 Carrera 4 men efter gårdagens avslöjande valde man i dag att trycka på publiceringsknappen.

 Denna nya generation fyrhjulsdrivna 911 tar vid efter förra generationen, 997, som under fyra år såldes i omkring 24000 exemplar. Siffran motsvarar 34 procent av den totala 997-försäljningen.

 Det finns goda skäl att tro att nya generationen gör ännu bättre ifrån sig med tanke på viktminskning med upp till 65 kilo och förbrukning som ligger upp till 16 procent lägre än för föregående generation. Lägg därtill 911:ans nya utseende som har tagits emot väl.

 De fyrhjulsdrivna 911:orna är fyra till antalet då Carrera 4 och Carrera 4S finns som både Coupé och Cabriolet. Gemensamt för alla är reflexrampen som löper horisontellt mellan bakljusen samt de bredare bakskärmarna, 22 millimeter på varje sida. Alltså 44 millimeter bredare bil totalt, precis som hos 997:an. Bakdäcken är dessutom tio millimeter bredare på dessa fyrhjulsdrivna versioner jämfört med 911 Carrera med bakhjulsdrift.

 Vad som skiljer Carrera 4 åt från Carrera 4S är dels ändrören, två ovala på förstnämnda och fyra runda på sistnämnda, dels motorerna.

 911 Carrera 4 Coupé har 3,4-litersboxermotor på 350 hästkrafter och 390 newtonmeter (samma som i bakhjulsdrivna Carrera) som skickar iväg bilen från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder och med toppfarten 285 km/h. Förbrukning och utsläpp ligger på 0,93 liter per mil och 219 gram koldioxid per kilometer. Det med manuellt växlad låda med sju växlar. Är den utrustad med sjustegade dubbelkopplingslådan PDK (Porsche DoppelKupplung) avverkas 0-100 km/h på 4,7 sekunder medan toppfarten sänks till 283 km/h. Bensinförbrukningen justeras ned till 0,86 liter per mil vilket i koldioxid blir 203 gram per kilometer.

 Motsvarande siffror för en manuellt växlad 911 Carrera 4 Cabriolet med 350 hästkrafter och 390 newtonmeter är 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppfart på 282 km/h medan förbrukning och utsläpp ligger på 0,95 liter per mil respektive 224 gram per kilometer. Har PDK-låda monterats i cabrioletversionen är det 0-100 km/h på 4,9 sekunder och toppfart på 280 km/h som gäller. Förbrukning och utsläpp sänks till 0,87 liter per mil och 205 gram per kilometer.

 911 Carrera 4S Coupé har boxermotor på 3,8 liter med 400 hästkrafter och 440 newtonmeter (samma som i bakhjulsdrivna Carrera S). Den extra effekten gör bilen raskare och 0-100 km/h går på 4,5 sekunder medan toppfarten är 299 km/h. Siffrorna är för en manuellt växlad bil. 0,99 liter per mil vill den ha vilket i koldioxid är synonymt med 234 gram per kilometer. Byter man ut den manuella växellådan till en PDK-dubbelkopplingslåda avverkas 0-100 km/h på 4,3 sekunder medan toppfarten kapas till 297 km/h. Dubbelkopplingslådan är gynnsam för förbrukningen som ligger på 0,91 liter per mil och utsläppet som landar på 215 gram per kilometer.

 Tittar man i stället på 911 Carrera 4S Cabriolet med samma 400-hästarsmotor och manuell låda är tiden 0-100 km/h 4,7 sekunder och toppfarten 296 km/h. Förbrukningen ligger på jämnt en liter per mil och utsläppet på 236 gram per kilometer. 4S Cabriolet med PDK-låda lika snabb som coupén med manuell låda, nämligen 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Toppfarten ligger på 294 km/h. Bensinförbrukningen anges till 0,92 liter per mil och koldioxidutsläppet är 217 gram per kilometer.

 Fyrhjulsdriftsystemet är av aktiv typ, något Porsche kallar PTM (Porsche Traction Management), och tillåter att större delen av kraften skickas till bakhjulen för mer inspirerande och optimerad körning. En ny meny i förarens instrumentkluster visar exakt hur krafterna fördelas mellan hjulen.

 I samband med introduktionen av Carrera 4 och 4S introducerar Porsche även nyheten ACC (Porsche Adaptive Cruise Control) som anpassar det egna fordonets hastighet med hänsyn till avståndet till framförvarande fordon. ACC-systemet är tillval och i bilar med PDK-låda ingår även PAS (Porsche Active Safe) som kan förhindra eller lindra frontalkrockar.

 Andra nyheter i samband med fyrhjulsdriftens intåg är ett nytt elsoltak i glas till alla Carrera-versioner i coupéutförande, samt den som köper en manuellt växlad bil med Sport Crono-paketet får ett tufft ”dubbeltramp” på gasen vid urkoppling när föraren ska växla ned. Dubbeltrampet görs endast i Sport Plus-läget.

 Nya Porsche 911 Carrera 4 och Carrera 4S i både coupé- och cabrioletutförande har premiär på bilsalongen i Paris i september. Senare under hösten är det premiär i de svenska bilhallarna. Grundpriserna lyder som följer:

911 Carrera 4 Coupé, 943000 kronor.

911 Carrera 4S Coupé, 1084000 kronor.

911 Carrera 4 Cabriolet, 1065000 kronor.

911 Carrera 4S Cabriolet, 1198000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr