Foto: Porsche

Nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket

Har du gått och förälskat dig i nya Porsche 911 GT3 men tycker den sticker ut lite väl mycket? Då har du nu ett alternativ – 911 GT3 med Touring-paket.

Tidigare i år släppte Porsche lös nya 911 GT3, en bil som är med i årets Bankalas (missa inte det om några veckor!). Denna turbolösa best med 510 hästkrafter som når bakhjulen är det vassaste i 911-stallet om man inte vill ha överladdning som i 911 Turbo (580 hk) och 911 Turbo S (650 hk).

Men 911 GT3 sticker också ut, kanske till och med sticker i ögonen hos några, framför allt tack vare den stora bakvinge som gör att bilen ser ut som en banbil (vilken den också i princip är, men för gatan).
Vill man inte att det ska sticka i ögonen hos grannarna så finns nu nya generationen 911 GT3 i samma ”anspråkslösa” utförande som föregångaren – utrustningspaketet Touring får alltså leva kvar då det enligt uppgift var väldigt populärt till generation 991.2.

1 av 2: Touring eller inte Touring... det är frågan. Foto: Porsche
2 av 2 Foto: Porsche

Med Touring-paket blir 911 GT3 med sansad till utseendet eftersom bakvingen är bortplockad. Högfartstabilitet ska det ändå finnas eftersom en liten uppfällbar vinge träder fram när så behövs.
Vidare har de svarta fönsterlisterna ersatts med kromade diton för att bidra med en lite mer ”mjuka värden”, trots att det är ett stenhårt rovdjur som breder ut sig bakom bakre hjulaxeln.

Andra förändringar för att tona ned kärran är nedlackade ytor i front och bakände, det vill säga frontspoiler, splitter och diffusor är lackerade i samma färg som övriga karossen.
Ändrören är även med Touring-paketet två till antalet, placerade bredvid varandra i mitten. Skillnaden är att med Touring-paket är rören traditionellt kromfärgade i stället för mörktonade som på vanliga 911 GT3.

1 av 3: En ulv i fårakläder... Foto: Porsche
2 av 3 Foto: Porsche
3 av 3 Foto: Porsche

Även interiört finns variationer i jämförelse med 911 GT3 utan Touring-paket.
Tillvalen är i princip desamma till 911 GT3 Touring som till 911 GT3, exempelvis kolfiberkeramiska bromsar, lyftsystem för framaxeln, Sport Chrono-paket, dynamiska LED-strålkastare, diverse assistanssystem och mycket annat.

Rovdjuret vi nämnde ovan är förstås boxersexan på 4,0 liter, 510 hästkrafter och 470 newtonmeter, samma maskin som i 911 GT3 med stor, fast vinge.
En nyhet för Touring-paketet är att numera går det att para samman detta tillval med PDK-dubbelkopplingslådan, men i standardutförande är det sexväxlad manuell låda som gäller.

Några prestandauppgifter bjuder inte Porsche på, men det lär vara samma siffror som för vanliga 911 GT3, det vill säga 0-100 km/h på 3,4 sekunder när PDK-lådan står för växlingarna. Med manuell låda tappas några tiondelar av en sekund. Toppfarten ligger sannolikt några kilometer under samma bil utan Touring-paket, men ändå i trakterna kring 315 km/h.

Touring-paketet är alltså ett tillval som görs vid köp av en ny Porsche 911 GT3, ett tillval som inte kostar något extra. Grundpriset för själva bilen är 1,84 miljoner kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!