090819-porsche-911-gt3-rs

Nya Porsche 911 GT3 RS

Nu släpper Porsche de första bilderna och informationen på vad de kallar deras sportigaste gatbil. Vi pratar alltså om 911 GT3 RS, den lättare versionen av 911 GT3. Med uppborrad motor och 450 hästkrafter är det svårt att sätta sig emot Porsches uttalande.

Nu är det så dags för Porsche 911 GT3 RS att ta del av den föryngringskur som hela 911-familjen påbörjade förra året.

Först och främst är det motorn som har uppgraderats för ännu sportigare körning än tidigare. ”Gamla” GT3 RS hade 415 hästkrafter plockade ur 3,6 liter cylindervolym. Det gav en litereffekt på 115 hästkrafter. Motsvarande siffra för nya GT3 RS är 118 hästkrafter, detta tack vare de 450 hästkrafter som man plockar ur den uppborrade sugmotorn på 3,8 liter. Maskinen är alltså densamma som i vanliga GT3, men effektuttaget är 15 hästkrafter extra.

Förutom högre effekt än tidigare nämner Porsche också att de har sänkt vikten på bilen, men tyvärr avslöjar de än så länge ingen viktsiffra. Men vi kan förmoda att bantningen gör att sprinten 0-100 km/h kapas en tiondel eller två jämfört med föregångaren som klarade densamma på 4,2 sekunder.

Du som hade hoppats på Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) i nya GT3 RS hoppades förgäves. Trots att vi nu talar om en renodlad sportbil med mycket arv från tävlingsbanorna så skulle det faktiskt fungera fint med PDK-lådan i GT3 RS, i alla fall om man hade försett den med de nya växlingspaddlar som nya 911 Turbo (som presenterades för snart två veckor sedan) berikats med. I stället får man i GT3 RS som vanligt handskas med en sexväxlad manuell låda, dock numera än mer optimerad för snabbare växlingar. För att få förbättrad prestanda över alla varvtalsområden har utväxlingen sänkts jämfört med 911 GT3 och man har avsiktligt valt att avstå från ännu högre toppfart vilket i så fall skulle innebära 312 km/h (baserat på GT3:s toppfart) – två kilometer högre än vad föregångaren mäktade med.

En annan nyhet på nya Porsche 911 GT3 RS är att de tyska ingenjörerna i Zuffenhausen har specialutvecklat PASM-systemet (Porsche Active Suspension Management) för bilen. Dessutom har man breddat spårvidden både bak och fram vilket innebär att karossen är bredare tack vare de utbyggda hjulhusen. Hur mycket spårvidden ökat nämner dock inte Porsche.

I de främre hjulhusen sitter nio tum breda 19-tumsfälgar skodda med däck i dimensionerna 245/35. Bak sitter mäktiga tolv tum breda fälgar med samma diameter som de främre – 19 tum. Tolv tum där bak är 911 GT3 RS och 911 GT2 ensamma om i 911-familjen. Övriga 911:or har elva tum, en bredd som är betydligt vanligare (exempelvis Ferrari 430 Scuderia och Lamborghini Gallardo Superleggera nöjer sig med elva tum) och så klart billigare.

För vassare köregenskaper är motorfästena justerbara och kan ändras om körförhållandet kräver bättre koppling mellan motor och kaross.

Förbättrad downforce var också en punkt på utvecklingsagendan, vilket det fått genom bland annat den nya bakvingen i kolfiber med aluminiumfästen.

För att spara vikt är avgaspiporna gjorda i lättviktsmetallen titan och vill man spara ännu mer vikt gör man tillvalet litiumjonbatteri i stället för vanligt blybatteri när man beställer sin bil nästa år. Tio kilo sparar man på det, dock lär plånboken också bli en hel del lättare.

Försäljningsstart är det i januari 2010, men först ska bilen visas upp i Frankfurt nästa månad.

I Tyskland kommer nya GT3 RS gå loss på motsvarande 1 258 000 kronor plus skatt.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!