Den nya RS: en har utvecklats med siktet inställt på bankörning. Skillnaden mot den ”vanliga” GT3:an kan tyckas vara små. Motorn är i stort sett oförändrad. Den ger fortfarande 415 hästkrafter vid 7600 r/min och en rödmarkering vid 8400 r/min. Men RS: en har ett lättat svänghjul, vilket i kombination med en tätare sexväxlad låda och ett 20 kilo lättat chassi ger en acceleration från 0-100 km/h på 4,2 sekunder. En putsning med en tiondel. 0-200 tar 13,3sekunder och toppfarten hamnar på 310km/h.
Rent utseendemässigt är skillnaden mot den vanlig GT3: an främst en breddning av bakdelen med 44 mm, vilket ska bidra till en ökad stabilitet. Genom att använda bland annat plast i bakrutan och karbonfiber i bakvingen väger bilen nu totalt 1375 kg. Invändigt förses den rent tvåsitsiga bilen med lättviktsstolar i kompositmaterial och en bultad störtbur. Sexpunktsbälten håller fast de åkande och om olyckan skulle vara framme så finns också en brandsläckare. Färgen på inredningen går i svart med inslag av alcantaraläder i tak, på ratt och växelspaksknopp.
Bilen kommer att levereras i två färger. Arctic Silver eller Svart. Som tillval kan bilen fås i orange eller grön färg. Fälgarna är svarta eller orangea beroende på bilens kulör.
Priserna på Porsche 911 GT3 RS börjar på 111 600 € , utan landsspecifikt tillägg. I Tyskland kommer den att hamna på 129 659€ . I mars 2007 släpps den även på den nordamerika marknaden.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.