Nya Porsche Boxster officiell!

Här är de första helt avtäckta bilderna på nya Porsche Boxster och Boxster S som blev officiella under torsdagen. Nya Boxster blir lättare, starkare och snålare än föregångaren och kommer till Sverige lagom till sommaren.

Porsche fortsätter med sin tradition att skynda långsamt med utvecklingen av designen på sina bilar och nya Porsche Boxster är inget undantag. Jämfört med föregående Boxster krävs det nästan att man ställer bilarna mot varandra för att se några drastiska förändringar när nu Boxster med internkod 987 ersätts av Boxster 981. Namnbytet följer samma logik som när Porsche 997 blev 991 i den senaste tappningen av Porsches klassiker 911. 

 Jämfört med Boxster 987 är dragen lite skarpare, strålkastarna mer upprätta och sidoluftintaget har vuxit till sig, något som förstärks av det svepande karossvecket på dörren. Bak på bilen märker man en höj- och sänkbar spoiler som löper mellan bakljusen, och avgasrören sitter som vanligt centrerat bak på bilen. Luckan som på tidigare Boxsters fungerat som takskydd i nedcabbat läge har rationaliserats bort och taket ligger numer helt fritt vilket lär borga för snabba upp- och nedcabbningar, samt att lösningen antagligen sparat ett par kilo vikt.

 Grundversionen Boxster kommer med en mindre men starkare motor än sin föregångare. Boxermotorn har i den senaste tolkningen krympt från 2,9 till 2,7 liter men effekten har ökat med tio hästkrafter från 255 till 265 hästkrafter. Boxster S får i sin nya inkarnation 315 hästkrafter, fem fler än tidigare. Det ger en acceleration från 0-100 på 5,7 sekunder för Boxster och S-versionen klarar sprinten på fem sekunder blankt.

 Start/stopp-teknik och direktinsprutning gör sitt till för att sänka bränsleförbrukningen med 15 procent, de nya siffrorna är, med PDK-låda, 0,77 liter per mil för Boxster och 0,8 för Boxster S. Två växellådor finns att välja mellan, en manuell sexväxlad låda och en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som på Porsche-språk heter PDK, Porsche Doppelkupplungsgetriebe. 

 Inuti möts man av mer plats än tidigare och en lutande mittkonsoll som ser ut att ha hämtat en del inspiration både från Carrera GT och Porsche 991.

 Vad Porsche här hemma i Sverige vill ha för kalaset när bilen lanseras under senvåren i år är inte spikat, men priserna kommer börja på 48 291 euro för Boxster och 59 120 euro för Boxster S, motsvarande cirka 426 000 respektive 522 000 kronor.

 Riktig världspremiär för nya Porsche Boxster blir på bilsalongen i Genève i mars.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!