Porsche Boxster S

Nya Porsche Boxster S – tre snabba från provkörningen

Lillchefen Marcus Engström har transporterats ner till jetsetliv i Saint-Tropez för ett par dagar. Fyrkantiga toalettstolar och nya Porsche Boxster S ska provköras. Marcus imponeras stort – av bilen alltså.

Det var på Genèvesalongen tidigare denna månad som nya Porsche Boxster gjorde entré. Nytt utseende, förbättrad på en rad olika punkter och motorer med mer effekt. Vanliga Boxster har nu 265 hästkrafter i stället för 255, samtidigt som cylindervolymen minskat med 200 milliliter till 2,7 liter. Sportigare Boxster S har fått fem extra hästkrafter och ligger nu på 315 totalt.

 

Redaktionschef Marcus Engström är just nu i Saint-Tropez för att ta reda på hur nya Porsche Boxster S uppför sig. Vi slår honom en signal strax innan han beger sig upp för bergen igen där mobiltäckningen är sisådär.

 Tjena Marcus! Saint-Tropez alltså, det låter flott!

– Här är fint, ganska soligt och ungefär 16 grader varmt. Men toaletterna på hotellet är fruktansvärt obekväma. Designertoaletter med fyrkantig sits, ingenting jag kan rekommendera. Jag messar en bild så ni kan få se på tokigheten. Det är en fröjd att få sätta sig i Boxsters skålade stolar...

 På bilden ovan tillbeder du nya Boxster S som om den vore ett högre väsen. Varför?

– En bra bil har blivit så mycket bättre. Vi har alltid hållit Boxster (och Cayman) som Porsches roligaste och mest kompetenta modell och i och med nya generationen står det fast än mer. Först och främst har den fått en design som hänger ihop med bilens innehåll. Den har fått lite stänk av utseende från Carrera GT och gamla racerbilar.

 

– Den är mer högvarvig än tidigare, den har blivit mer lättfotad och snabbare och jag förstår varför bilen nu fixar ett varv runt Nürburgring på 7 minuter och 58 sekunder. Motor passar suveränt med den sjuväxlade PDK-dubbelkopplingslådan. Den sexväxlade manuella är inte dum den heller. Den som kallar Boxster för hårfrisörskebil kan inte ha mer fel.

 När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?

– I slutet av april är det svensk premiär. Nöjer man sig med en Boxster är det 499000 kronor som är grundpriset. Vill man vässa till sig lite är det Boxster S man ska välja. Då stiger prislappen till 599000 kronor. 

 Hela provkörningen av nya Porsche Boxster S, med allt vad det innebär, kan du läsa i Teknikens Värld nummer 8/2012 som finns att köpa i butik från och med 29 mars. Är du prenumerant får du självklart tidningen lite tidigare än så.

 Innan du har tidningen i din hand kan du njuta av 188 bilder på nya Boxster S i kulörerna GT-silver, indisk röd, Carraravit samt racinggult. Ta en djupdykning i bildgalleriet nedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr